Ha oändliga processmål istället för slutliga mål

Jag såg ett videoklipp med Simon Sinek nyligen där han pratar om målsättningar.

Det var intressant för det hade några insikter som jag tror vi är många som kan ha stor nytta av, inte minst som säljare.

Vad händer när någon kämpar hela sitt liv för att nå en specifik medalj, en specifik titel, en specifik summa eller något annat mål som är väldigt definitivt och slutligt? När det finns ett tydligt före och efter.

Man ägnar hela sitt liv åt att bli bäst i världen på en sport, i en bransch eller på en arbetsplats och vad händer när man når sitt mål?

Depression.

Man har offrat massor för att nå dit man har nått. Man borde vara världens lyckligaste men ändå är depression vanligt direkt efter en sådan triumf. Man inser att passionen inte finns kvar längre.

Jag tycker det kan vara värt att undvika detta fenomen, dvs att ägna tid och energi åt överskattade saker som bara kommer ge marginellt värde eller till och med leda till depression direkt efter målsnöret.

Om vi istället för att ha slutliga mål har oändliga/processmål så blir inte målet i sig det viktigaste. Det fyller sin funktion och ger en riktning men processen och vägen dit blir det primära fokuset.

Det behöver inte skilja så mycket i utövandet och prestationen bara för att man gör denna justering. Man kan fortfarande lägga massor av tid på att bli riktigt bra på något man tycker är viktigt, att bygga ett företag eller utveckla en karriär. Man kanske till och med blir bäst i världen på något så småningom, men det spelar inte så stor roll för man älskar att göra det man gör och tänker fortsätta oavsett. Man slipper bakslaget när man inser att passionen låg i utförandet, inte i det specifika målet.

Det primära blir att engagera sig, att njuta av utmaningarna, framgångarna, motgångarna och alla små och stora lärdomar som dyker upp i livet. Utan att tappa bort sig i begäret efter ett slutligt mål någonstans 10-20 år fram i tiden.

Vad säger ditt anställningsavtal om semester? Ladda ner vår guide!