Gör färre saker och sälj mer

För varje år blir det mer och mer hänger, nya system, nya modeller och fler säljtekniker att använda. Samtidigt blir kunderna blir svårare att nå, att få tid med beslutsfattare och att få dem att komma till beslut.

Vi har fortfarande begränsat med tid. Jobbar du heltid är det 40 timmar i veckan och även om du löser det med övertid har du maximalt 168 timmar på en vecka. Och du måste trots allt sova. Den absoluta merparten av oss vill heller inte arbete all vaken tid utan hinna med familj, vänner, egen tid mm.

Sammanfattningsvis kraven ökar men vi har fortfarande samma tid. Till viss del löser man detta genom att effektivisera hur man arbetar. Till exempel så skriver jag en offert mycket snabbare nu än vad jag gjorde när jag var 25. Jag är helt klart effektivare på det mesta jag gör. Dessutom har jag fått en mängd system till min hjälp som gör att jag sparar tid.

Är du säljare? Läs om hur Säljarnas hjälpte Karin när hennes chef vägrade betala ut lön i vårt case "Så stämde Karin sin chef för felaktig behandling"

Men det som gjort mest skillnad för mig de senaste åren är att jag aktivt slutat med en massa saker.

Tänk efter hur många olika saker du gör varje vecka. Fundera sedan på hur många av dessa som verkligen påverkar ditt resultat. För några år sedan började jag regelbundet titta på vad jag ägnade min arbetstid åt. Jag hittade också på vad som verkligen gav resultat. Det som gav för dåligt resultat drog jag ned på eller slutade helt sonika med.

Jag får inte bestämma allt tänker du. Min chef vill att jag gör visa saker

Det är så klart enklare om du bestämmer själv. Jag driver eget och behöver inte stämma av med någon, sant. Men troligen kan du sluta med rätt många saker som inte någon skulle sakna.. Och kan du visa för din chef att du lägger x antal timmar på något varje vecka som ger lite eller inget resultat så borde din chef vilja att du slutar med det.

Ett exempel är möten, framför allt interna möten men även med kunder och andra externa personer. Jag har inte längre några möten utan ett tydligt syfte med mötet och att det är tydligt varför jag behöver vara med.

Men att träffa en kund är väl alltid bra tänker du. Nej, säger jag. Om du inte har ett klart och tydligt mål med mötet slösar du tid både för både din kund och dig själv. Förvånansvärt många säljare ringer fortfarande och vill boka förutsättningslösa möten. Så har du förutsättningslösa möten kan du direkt sluta med dem och spara en massa tid. Tid som du kan investera i att boka ett möte med en kund som vill och behöver träffa dig.

Troligen kan du lätt hitta saker i ditt dagliga arbeta som påverkar ditt utfall lite eller i värsta fall inte alls. Sluta med dem och få mer tid till sådant som ger resultat.