Fyra saker som ger säljare dåligt rykte

Försäljning lägger grunden till vårt moderna samhälle. Hela vår ekonomi bygger på att produkter och tjänster säljs. I samband med att någon säljer något utbyts pengar som i sin tur genererar skatteintäkter och skapar arbeten.

Trots detta är säljare fortfarande ett yrke som många ser med lite skepsis på och som inte har den högsta statusen. Det håller sakta men säkert på att ändras.

Det finns dock tyvärr fortfarande säljare, försäljningschefer, VDar och säljutbildare som använder sig av och förespråkar metoder som bidrar till att skapa dåligt rykte. Metoder som dessutom fungerar sämre och sämre, om de någonsin fungerat.

Vägra acceptera ett nej

Du har garanterat träffat en sådan säljare. Du säger nej, gång på gång, du kan till och med motivera ditt nej men säljaren fortsätter. Det finns tyvärr alldeles för många sådana säljare och även säljutbildningar där fokus ligger på att tjata och övertala kunder.

Lösningen ligger i att lära sig sälja så slipper man tjata in affären.

Prata mycket och lyssna lite

Den gamla nidbilden av säljare som bara pratar och inte lyssnar. Min uppfattning är att denna är på väg bort, de bästa säljarna jag arbetar med pratar relativt lite. De har stora öron, och ögon för den delen. De tar in stora mängder fakta, intryck och uppfattningar. När de väl pratar lyssnar kunden intresserat. De är kortfattade, tydliga och mycket övertygande.

Lever du kvar i att prata för mycket och lyssna för lite? Tänk på det gamla talesättet, du har en mun och två öron.

Dålig kunskap om kunden

Denna är enligt mig fortfarande alldeles för vanlig. Att som säljare bara kunna din egen produkt eller tjänst och berätta om den räcker inte idag. Allt det finns tillgängligt på nätet och du som säljare kommer snart att bli utan arbete om du bara kan det. Du måste idag lära känna din kund. Vilka utmaningar har kunden? Vilka problem? När du på allvar känner din kund kan du använda den kunskapen för att enkelt berätta hur din produkt eller tjänst kan hjälpa kunden. Du kan också enkelt visa vilket värde du kan skapa.

Säljaren ljuger

Min känsla är att detta är mindre och mindre förekommande. Jag stöter dock fortfarande på säljare och även organisationer där fokus ligger på att få kunden att säga ja, eventuella problem får sedan leveransavdelningen hantera. Att ljuga för att få in en kund är helt förkastligt och så snart du börjar skarva med sanningen hamnar du snart i rena lögner.

Lösningen är förstås att vara påläst och lära dig att sälja in nyttan med din produkt så du slipper ljuga för att få affärer.

Låt oss fortsätta skapa ett bättre rykte för säljare och försäljning. En enkel sak är att inte använda eller acceptera något av ovanstående. Dessutom lär du belönas med bättre försäljning!