Från minus till plus – så lyckas du!

Befinner du dig i en situation där du tappat flera affärer i rad och självförtroendet med det? Som säljare är det lätt att hamna i underläge efter ett nej för mycket. Hur gör man egentligen för att ta sig ur svackan och vända det till något bra? Det går vi igenom i detta blogginlägget!

Gör om, gör rätt

Många säljare upplever att självförtroendet sviktar från och till beroende på hur affärerna går. Om du har haft motvind under en längre period – och inte slutit något avtal på ett tag – kan det påverka både ditt humör och din förmåga att göra ett bra jobb. Därför är det viktigt att alltid vara på alerten och redo att lära av sina misstag. Så att du undviker att göra samma om och om igen.

Många människor är överlag dåliga på att till sig feedback, istället slår de tillbaka och försvarar sig. Att säga “det var inte mitt fel” och skylla på utomstående omständigheter har nog alla gjort någon gång. Det är jobbigt att ta till sig kritik, när något är negativt vill vi gärna springa åt andra hållet. Men konstruktiv kritik bör vi alltid vara öppna för. Om en person säger till dig att du är dålig på avtalsslut, kanske det inte är hela världen. Men om flera personer påpekar det, kanske det är något att fundera över.

Hör du en antydan till tvekan i kundens röst? Det betyder med största sannolikhet att du misslyckats med att beskriva det specifika värdet av din produkt eller tjänst. I det här blogginlägget talar vi om hur du får till ett bra avslut och vänder ett nej till ett ja!

Ta eget ansvar

Skyll inte på omständigheterna, utan titta istället på vad du kunde gjort annorlunda. När en kund säger nej – var ärlig mot dig själv och fråga dig själv varför. Har du inte varit tillräckligt tydlig med att förmedla värdet? Missade du att behovet inte fanns där från början? Det är först när du börjar utvärdera dig själv och ta emot kritik från andra, som du kan börja utvecklas. För visst vill du utvecklas? Ta dig framåt i karriären och bli ännu bättre på din sak? Det vill nog de flesta i grund och botten. Därför är det viktigt att våga göra om och göra rätt.

Sätt upp en plan med dina kollegor, efter varje tappad affär går ni igenom hur ni kan undvika att detta händer igen. Analysera det självkritiskt och identifiera var problemet ligger. När ni blir medvetna om era utmaningar har ni bättre förutsättningar för att få ökad hitrate på affärerna. 

Se också till att ta eget ansvar. Finns det feedback du kan ge dig själv som kollegorna missat? Du kanske var för självsäker och inte förberedde tillräckligt innan du pitchade för kunden. Pratade för fort, inte hade koll på relevant fakta eller tappade orden. Fundera över vad du kan göra för att bli bättre i din roll och hur du kan vända dina misstag till framgång! 

Anställningsavtal för säljare är ofta mer komplexa och kräver grundlig granskning. Så att du kan gå in i din nya anställning med de bästa förutsättningarna – och utan att bli lurad. I guiden “Vad säger anställningsavtalet? Checklista för framgångsrika säljare” ger vi dig en checklista att ta fram när det är dags att granska anställningsavtalet!