Förutfattade meningar får inte stå i vägen!

Vill bjuda på en historia från förr och ge en påminnelse till oss alla om något som borde vara självklart men som av mänskliga skäl inte alltid är så självklart.

Året är 2005 och det är en sådan där dag ni vet när en snötäckt mark möts av fallande regn. Sakta smälter den härligt vita snön och ersätts av blaskigt underlag. Just denna dag är det tisdag och klockan är 14.49 när vi stiger ur bilen i ett industriområde beläget i södra Stockholm. När vi stiger ur bilen möts våra svarta lågskor av brun sörja och förskräckt tittar vi på våra kostymer för att se om något stänkt upp längs byxbenen. Vi är på väg till ett kundbesök och inledningen har inte direkt varit fylld av mys och glädje.

Vi promenerar över parkeringen och kliver över ett lågt räcke för att på snabbast möjliga sätt nå fram till den industrilokal där vi skulle ha mötet med en Kvalitetschef och en HR ansvarig. Väl inne i lokalen möts vi av en ganska tråkig fysisk omgivning, och vi möts dessutom av en tom reception där vi får stå ett par minuter innan någon kommer för att möta oss.

Just denna händelse har för mig blivit en symbol för hur viktigt det är att verkligen försöka undvika negativa förutfattade meningar. Jag är stolt och tacksam över att jag och min kollega vid detta tillfälle verkligen gick all-in i situationen och att vi lyckades frigöra oss från de förutfattade meningar som började tränga sig på. Denna kund kom nämligen sedan till att bli en av de viktigaste kunderna för mig, både ekonomiskt men framförallt erfarenhetsmässigt. Det visade sig nämligen att företaget vi besökte precis hade blivit förvärvade av en amerikansk industrikoncern och att de personer vi mötte var extremt professionella, högt motiverade och utrustade med stort mandat att ta bolaget till nya högt uppsatta mål. De skulle headhunta ett antal nyckelpositioner och vi kom sedermera att få denna stora affär.

Det är svårt att helt undvika förutfattade meningar eller subjektiva värderingar. Vi blir alla påverkade av de intryck vi möter och vi bär alla med oss en erfarenhet som påverkar oss i någon utsträckning. Vi kan ha förutfattade meningar om bolag, om individer, om funktioner, om branscher etc. Vi måste dock alltid jobba med våra förutfattade meningar som faktiskt kan hindra oss från att nå det vi vill uppnå. Detta måste vi göra, inte bara för kundens skull utan även av respekt för vår egen tid.

Det bästa i en försäljningssituation är förstås att inte ha negativa förutfattade meningar. Märker du dock att du har förutfattade meningar av negativ karaktär när du i en försäljningssituation ska lyfta luren, när du ska skriva ett mail eller när du ska besöka en potentiell kund. Ta ett steg tillbaka och fundera på om detta då verkligen är rätt kund för dig?! Kunden kommer förstås annars att känna din ”negativa” attityd.  Försök frigöra dig från känslan, hitta en positiv känsla för både du och kunden förtjänar din bästa insats och din bästa attityd!

Det är klart att även jag har förutfattade meningar, dagligen. Jag försöker dock, ofta med denna historia som påminnelse, att jobba med de förutfattade meningar som inte hjälper mig att nå mina mål. Antingen väljer jag att försöka frigöra mig från dem, eller så kontaktar jag en annan kund där jag kan visa en bättre attityd.

För när vi väl kör så tycker jag vi ger 100%, det förtjänar såväl vi som kunden.