Fem enkla tips för att lyckas med din försäljning

Försäljning är inget magiskt som bara några få kan ägna sig åt utan är något alla med träning kan lära sig. Det är precis som med allt annat - ju mer du tränar desto bättre blir du. Det finns dock en del grundläggande saker som gör att du enkelt blir mer framgångsrikt med din försäljning.

Tro på produkten eller tjänsten

Ju mer du känner och brinner för din produkt desto bättre. Är det en konsumentprodukt är det nästan ett måste att du använder den själv och gillar den. Är det en företagsprodukt eller -tjänst handlar det om att verkligen tro på den och genuint känna att den ger ett värde för dina kunder. När säljaren inte tror på det de säljer lyser det igenom. Varför skulle en kund köpa något när inte ens säljaren tror på produkten?

Leta nya kunder – varje dag

Du måste alltid vara på jakt efter nya kunder. Det handlar både om att hela tiden vara uppmärksam på nya affärsmöjligheter och att regelbundet, helst varje dag, lägga tid på att försöka få nya kunder. Det kan handla om att arbeta med social försäljning, kallringning, mail till potentiella kunder eller andra aktiviteter för att få till nya kunder.

Steg för steg

Berätta inte allt på telefon utan spara lite till ditt möte. Samma sak i ett mail, dränk det inte i information utan berätta tillräckligt mycket för att skapa intresse och gå vidare. Sedan gäller samma sak vid ditt första möte med kunden, försök inte få med allt du vill säga och all information som behövs utan arbeta med att dela upp och ta saker steg för steg tills du får en affär.

Ta reda på kundens problem och hur du löser det

Detta är kärnan i all försäljning. Förstå din kunds problem och hur du kan lösa det. Det handlar om att ställa frågor och på djupet först kundens problem, kostnader med att inte lösa det eller vinsten av att lösa det. Därefter skall du kunna presentera hur din produkt eller tjänst löser kundens problem. Här handlar det inte om en generell produktpresentation utan om att anpassa den utifrån kundens problem.

Var snabb

Vi är på väg in i en tidsålder där snabbhet vinner över kvalité. Nu menar jag inte att du skall leverera dålig kvalité, men försökt heller inte att vara perfekt på bekostnad av tiden. Har kunden exempelvis bett om en offert är det bättre att den är klar två dagar tidigare än att du lämnar in den senare och finslipar lite till. Kunden kommer med största säkerhet ändå att vilja ställa frågor, ha mer information eller förtydliganden och kommer du in med offerten efter alla andra är risken att kunden redan gått vidare med någon av dina konkurrenter.