En bra efterköpskänsla ger mer försäljning

När vi har köpt något och just betalat brukar man tala om efterköpskänsla. De flesta får en kortare eller längre period av oro kring om de valt rätt. Efterköpskänslan blir naturligt mer omfattande när man köpt något större eller dyrare.

Alla som köpt ett hus, en lägenhet eller bil känner igen detta. Man har just spenderat en massa pengar och gjort en stor affär. Och nu kommer känslan ”var detta rätt?”

Hittar man i det läget en massa småfel i lägenheten och springer på flera grannar som verkar direkt otrevliga, riskerar efterköpskänslan att bli dålig och vice versa.

Samma sak gäller när man tagit beslut om inköp till jobbet. Blir det problem eller om kollegorna eller chefen ifrågasätter inköpet blir det en dålig efterköpskänsla.

Om du kan säkerställa att dina kunder får en så positiv efterköpskänsla som möjligt ökar du drastiskt potentialen för merförsäljning och att kunden blir en nöjd kund under lång tid framöver.

Här kommer lite tips på hur du får dina kunder att få en bättre efterköpskänsla:

  • Säg ”Tack för beställningen!” Enkelt och värt så mycket. Har du inte möjlighet att göra det personligen kan du skicka ett kort eller brev.
  • Håll kunden uppdaterad. Se till att maila, ringa eller skicka sms löpande med status och information om vad som händer. Brist på information kan fördärva efterköpskänslan trots att din produkt är perfekt.
  • Gör något extra. Att bjuda på något litet, skicka med en liten present eller ett förmånligt erbjudande i samband med leveransen stärker efterköpskänslan. Försök hitta något som är värdefullt för kunden, men billigt för dig.
  • Första fakturan. Blir det fel i faktureringen är det oftast första fakturan, var därför noggrann med den och lägg gärna in någon form av uppföljning i samband med den.
  • Följ upp efter leverans för att fånga upp frågor och eventuella problem.
  • Håll tempo. Hantera alla frågor och eventuella problem extra fort i början av en kundrelation. Kunden har då fortfarande inte börjat lita fullt ut på dig och minsta försening kan då bli ett mycket större problem än vad det egentligen är.

Och grundläggande, leverera i tid och håll allt du lovat under införsäljningen.