Earning the title

Som lärare och numera examinator på Säljarnas internationella utnämning "Certified Key Account Manager" är det särskilt kul att få gratulera Christoffer Williamsson som gör ett fantastiskt jobb på marknaden. Grattis. Här en kort intervju efter utnämningen.

— Grattis, Christoffer Williamson! Du är den andra säljaren i Sverige som får skriva ”Certifierad Key Account Manager” på visitkortet. Hur känns det?
— Mycket bra!

— Var du nervös inför certifieringen?
— Nej, faktiskt inte. Jag visste ju att jag i princip uppfyllde kraven.

— Vad är grejen med att bli certifierad?
— Att jag får ett bevis på min kompetens. Även min arbetsgivare får detta bevis, så nu är vi båda trygga i att jag jobbar rätt. Det kommer gå snabbare och enklare för oss att nå en samsyn kring resurser, metodik och planering.

— Vad har du för bakgrund?
— Jag var butikssäljare i många år på K-Rauta men gick sen Affärshögskolan i Jönköping och kom därefter till it-branschen. Efteråt två år på KnowIT har jag nyligen börjat hos PDB datasystem. Här ska jag nu hjälpa till att bygga upp Stockholmskontoret genom att tillföra en stabil struktur på försäljningen, leverera på nyckelkonton och få dem att växa.

— Kan du ge något exempel på en specifik KAM-kompetens?
— Ja, långsiktigt tänkande, på flera nivåer. En energisk säljare kan jaga in massor av snabba affärer men på KAM-nivå måste man lyfta blicken. Du måste kunna se det större resultatet längre fram och förstå hur mycket som krävs av dig för att många individer i olika organisationer ska kunna enas kring ett beslut. Det är komplext.

— Hänger det ihop med att bygga relationer?
— Precis, och detta fick jag ”smak på” redan under min tid hos K-Rauta. En kund som brukade komma in och handla småsaker köpte en dag varor av mig för över miljonen, på ett enda kvitto. Det var för att han kände förtroende, för att jag hade givit så bra service innan. Vi har kvar relationen än idag.

— Så vad kommer att hända nu?
— Ja, många kommer nog att fråga mig vad ”certifierad” betyder, för det här är så nytt. Men det behöver bli känt. Det är ju en kvalitetsstämpel. Och det är bra att det rensas upp bland alla konstiga titlar inom sälj som bara är förvirrande för kunderna. Det är ju bättre för dem med en garanterat kompetent leverantör.

— Lycka till med affärerna!
— Tack!

Läs om hur Christoffer jobbar med sitt personliga varumärke - online och offline