Din sommarimage

Sommar. Några av oss byter skepnad på utsidan. Jobbkläder ger plats för badkläder och klänningar, blekblå ben blir bruna ben, snabba och artiga leenden byts mot avslappnade leenden…

Vad händer med din identitet och image på sommaren? Förändras din självbild när du har ledig tid och kan få chans att lapa sol? Tror du att omgivningens bild av dig förändras? Umgås du med andra människor som lockar fram andra sidor hos dig?

Om du har hittat de kärnvärden som passar just dig som hand i handsken, kommer de att fungera för dig såväl sommar som vinter, såväl i semestertider som i hektiska jobbsammanhang. (Läs gärna ”Värdet av kärnvärden” i ett tidigare blogginlägg) Däremot kommer du att situationsanpassa dig. Om du står för Engagemang, kommer du att uttrycka engagemanget på olika sätt i konferensrummet och på stranden. Det handlar dock fortfarande om engagemang. Om du står för Målmedvetenhet kanske målen är mer lättsamma på sommaren än under jobbtider, men det handlar fortfarande om målmedvetenhet. Dina kärnvärden är en naturlig del av dig.

Ladda ner: Så jobbar du med ditt personliga varumärke - online och offline

I sociala medier vill många av oss förmedla att vi semesternjuter av jordgubbar, bad, äventyr, vackra solnedgångar och gemenskap. Vi gläntar på dörren till vår personliga – och ibland privata – sfär. Vi visar upp en sommarimage som ibland överraskar jämfört med vår professionella image. Hur ser det ut för dig?

När du nu kommer tillbaka till jobbet, kan du då behålla en del av din mer personliga sommarimage på ett sätt som stärker dig professionellt? Vilka historier vill du berätta för kunder och kollegor för att bredda och stärka bilden av den du är som säljare? Vad väljer du att utelämna och behålla i din privata sfär? Jag önskar att en god sommarkänsla följer med dig långt in på hösten, både när det gäller din självbild och den bild du vill förmedla till dina kunder. Kom ihåg att ju mer genuin du uppfattas vara oavsett sammanhang, desto mer trovärdigt blir ditt personliga varumärke.

Nästa vecka ser vi på hur du tar plats i dina kunders tanke på olika sätt. Vi ses!