Det gäller att besöka rätt kunder

Ordning och reda i din besöksplanering

Mål för månaden

Under den närmaste månaden ska du fokusera på att bearbeta dina hetaste kunder som är nära att besluta sig för att stänga affärer mot ett avslut och order. För att göra det behöver du ha ordning och reda på din prospektering och besöksplanering.

A-kunder, B-kunder och C-kunder

Ordning och reda på din besöksplanering har du om du kan svara på:

  • Hur många A-kunder du har? Hur många besök per år dessa ska få?
  • Hur många B-kunder har du? Hur ser besöksplaneringen ut mot dessa?
  • Hur många C-kunder har du? Vad ska du göra med dem?

Vad blir dina svar? Har du verkligen bra ordning på din besöksplanering?

Lyckad försäljning – så här
  1. Boka alltid ditt nästa möte med kunden under det aktuella besöket. Det påskyndar nästa beslutssteg med kunden.
  2. Var alltid planerad och påläst om kunden. Ta reda på kundens verkliga behov.
  3. Planera alltid dina aktiva säljdagar två veckor i förväg.
  4. Se till så att du alltid får ditt prospekt att göra något aktivt.
  5. Gör aldrig en kundpresentation som du inte själv tror på.
  6. Använd tiden rätt.
Viktiga frågor

Hur många telefonsamtal behöver du ringa för att få ett kundmöte? Hur många kundmöten måste du genomföra för att få ett aktivt prospekt? Hur många aktiva prospekts behöver du för att kunna göra en affär? Vilken avslutsfrekvens har du? Fundera på detta och ge dig själv ditt svar!

Har du rörlig lön? Läs om hur Säljarnas hjälpte Karin när hennes chef vägrade betala ut lön i vårt case "Så stämde Karin sin chef för felaktig behandling"

Prospektera

Vad händer om du inte prospekterar efter nya kunder? Ingenting, för utom att nästa månadslön inte blir någon vidare hit. Det är viktigt att du kontinuerligt fyller på prospekt-högen så att du har en stadig bas av prospekts. Detta för att du ska veta att många faller bort allt eftersom och endast ett fåtal resulterar i en affär. Utan rätt prospektering så blir det inga affärer och ingen lön.

Hur prospekterar du? Kan du göra det på ett bättre sätt? Och i så fall - hur då?

Svart på vitt

Är ett prospekt verkligen ett prospekt? Då måste du svara på dessa frågor:

  • Har du talat med rätt beslutsfattare?
  • Har ni talat om priset och att ditt prospekt tycker att det verkar vettigt?
  • Har ni tillsammans utformat en tidsplan och ett upplägg för affären?
  • Har du ett tydligt planerat nästa steg tillsamman med kunden?

Om du ärligt kan svara JA på alla frågor är förutsättningen stora att det verkligen är ett starkt prospekt.

Stängd affär

Äntligen - avtalet är påskrivet! Ditt prospekt är nu en verklig kund och du kan med gott samvete lägga kunden under ”Stängd affär”. Om du nu vill jobba med relationer till dina kunder rekommenderar jag dig att boka en uppföljning efter leverans för att stämma av att kunden verkligen är nöjd och belåten.

Brukar du göra så? Eller … ???

Så här lyckas du!
  1. Planera din tidsinsats för A-kunder, B-kunder och C-kunder.
  2. Bestäm vad du ska göra! Och håll dig till planen.
  3. Planera hur många telefonsamtal du behöver ringa för att öka din försäljning.
  4. Håll kontroll på din avslutsfrekvens på antalet prospekts.
  5. Följ upp dina kunder så att de blir nöjda och lojala.
  6. Och glöm inte att vårda dina kunder innan någon annan gör det!

Nu – Lycka till med affärerna!