Det där har jag hört förut

Jag bloggar regelbundet på Säljarnas och på mitt företag Försäljningschefen. De flesta av mina artiklar handlar om för många rätt grundläggande saker. Om du arbetat ett tag med sälj har du troligen hört många av tipsen tidigare.

Ibland får jag kommentarer direkt till mig eller framförallt via sociala medier. ”Det där har jag hört förut” eller ”Det där var väl inget nytt”.

Jag brukar svara något i stil med ”Det förstår jag” eller ”Ja, håller med om att det var rätt grundläggande”. Ibland när jag känner för det utmanar jag dock med att fråga ”Vad kul att du hört det förut, hur tycker du att det fungerar att använda i praktiken?”.

Ibland blir det en bra diskussion om hur personen ifråga använder sig av rådet och deras tankar kring det. Ibland får jag inget svar. Förvånansvärt många krånglar dock till svaret, ”Ja, du vet skomakarens barn”, ”Jag vet ju att man skall göra så men det är inte alltid man har tid”.

Jag skall här understryka att jag inte frågar för att vara elak, utan för att väcka en tanke.

Att veta något, är det samma sak som att dra nytta av den kunskapen? Tyvärr är det alldeles för ofta som vi vet vad vi skall göra, men vi gör det inte.

“Det där har jag hört förut” är nämligen inte samma sak som “Det där gör jag redan”.

Ett område jag berör i många olika sammanhang i artiklar och utbildningar är uppföljning. Att följa upp en offert, att följa upp efter man fått en order, att följa upp efter ett kundmöte. Självklart eller hur? Det kommer knappast som någon överraskning att du måste följa upp. Jag vågar säga att alla som arbetar med försäljning vet det.

Bli en ännu bättre säljare - Ladda ner Säljarens guide till bättre affärer!

Trots detta ser jag undersökning efter undersökningar som visar att kunder är missnöjda eller slutar vara kund för att säljaren inte följer upp.

Hur var det nu, att följa upp är något vi alla hört, eller hur? Samtidigt är kunderna missnöjda med att vi inte följer upp.  Vi har hört det, men gör det inte.

Om du håller med så här långt har du två alternativ, antingen visste du inte att man skall följa upp eller så visste du det men gör det inte.

Om du inte visste det så vet du det nu, då är det bara att sätta igång och följa upp bättre.

Om du visste det och inte gör det, fundera på vad är det som gör att du inte agerar utifrån det du vet. Det är något du vet att du borde göra och du förstår att frånvaron av det påverkar din försäljning negativt. Det finns garanterat flera orsaker.

Mitt förslag på lösning är helt enkelt att börja göra det. Få det till en vana. Att skapa vanor får bli en helt egen artikel lite längre fram. Jag skall dock dela med mig av ett snabbt tips på hur jag sätter nya vanor för mig själv. Jag lägger upp en uppgift i Outlook. Exempelvis en påminnelse som dyker upp en gång i veckan. Efter en tid brukar jag börja förekomma påminnelsen och kan bocka av den direkt. Efter ytterligare en tid kan jag ofta ta bort påminnelsen helt för att jag skapat en ny vana.

Mitt tips är att nästa gång du tänker ”Det där har jag hört förut”, utmana dig själv och tänk efter om du verkligen använder kunskapen och har omsatt den i handling.