Den som sover tillräckligt lever friskast och längst

I sommar har jag läst en riktigt bra bok som heter Sömngåtan skriven av professorn Matthew Walker (rekommenderas!). Jag tänkte att jag hade ganska bra koll på vad sömnen gör och inte gör. Tänkte mest fräscha upp med den senaste forskningen.

Men när jag låg i hängmattan och läste så insåg jag att få vuxna hade sovit mindre än 8 timmar per natt med vetskapen om vilka enorma fördelar tillräcklig sömn har för våra resultat, vår hälsa och välmående. Och motsatsen, vilka hälsorisker sömnbrist ger.

Det hade inte varit en prestation att klara sig på 5-6 timmar. Utan bara helt dumdristigt. Kunskap är makt, och specifikt kunskap om sömn ger makt över sitt välmående på ett billigt, enkelt och naturligt sätt.

Vad händer då med för lite sömn?

Jag citerar ”Om du regelbundet sover mindre än sex eller sju timmar per natt så försämrar det ditt immunförsvar och mer än fördubblar risken att insjukna i cancer.”

”Otillräcklig sömn - också under en begränsad period, kanske bara en vecka - förändrar blodsockernivåerna så drastiskt att man får värden som motsvarar ett förstadium till diabetes”

”Sömnbrist ökar halterna av ett hormon som får dig att känna hunger samtidigt som det dämpar effekterna av ett reglerande hormon som annars signalerar mättnad”

”Ett förskräckande faktum är att antalet olyckor orsakade av trötta förare överstiger antalet trafikolyckor kopplade till både alkohol och droger.”

”Efter tio dagar med bara sju timmars sömn är hjärnan lika dysfunktionell som den skulle ha varit om den inte sovit alls på 24 timmar.”

Har du rörlig lön? Här är 5 saker du måste ha koll på!

Boken är drygt fyra hundra sidor och jag ska inte citera allt jag strykt under. För jag hoppas poängen når fram till dig ändå, men det finns mycket mer att säga om detta för den nyfikne. Sömnen kan vara det smidigaste sättet att vara en bättre säljare, en bättre och mer närvarande partner, vän, förälder och listan går vidare i oändlighet.

Du tänker klarare, tar bättre beslut och mår samtidigt mycket bättre. Så nästa gång du tänker att du ska skippa en timmes sömn för att få mer gjort så kanske du skulle tänka motsatsen? Lägg till en timmes extra sömn om natten och försök få en liten powernap under tidig eftermiddag istället. Använd sömnen - en av din kropps mest enastående och mest välgörande mekanismer till din fördel istället för att ständigt kämpa emot ditt behov av återhämtning.

Sammandrag och korta utdrag i all ära, men att läsa en välskriven, välarbetad bok som denna är som att spendera en heldag med författaren. Med detta inlägg vill jag påminna dig om detta som jag själv blev extra upplyst om denna sommar och hoppas att du fördjupar dig mer i detta om du behöver.