Den goda nyfikenheten

När jag tänker på mitt nätverk – både professionellt och privat - så består det av människor med många olika personligheter, kompetenser, ursprung, familjekonstellationer, intressen och framtidsdrömmar. Det berikar och ger mig perspektiv på omgivningen som jag inte skulle få om jag bara umgicks eller jobbade med likasinnade.

Det finns ändå en gemensam nämnare hos de människor som jag dras till. Nyfikenhet.

Nyfikna människor – så länge nyfikenheten har en god intention – driver saker framåt. De visar intresse för andra, lär sig nya saker och är i ständig rörelse. De testar sådant de inte har testat tidigare, reser till nya platser, pratar med nya människor och tänker nya tankar. De söker möjligheter till förbättring för sig själva och andra. De är också nyfikna på sina egna möjligheter att utvecklas, dock utan att bli egocentriska. De inkluderar andra, istället för att exkludera. De bidrar till positiv energi.

Ladda ner: Så jobbar du med ditt personliga varumärke - online och offline

Som säljare är nyfikenhet sannolikt en av dina viktigaste egenskaper. Den hjälper dig att söka information om kunder, marknad, konkurrenter, utvecklingspotential och trender. Den hjälper dig att stärka din egen kompetens och sikta på nya mål.

När du visar god nyfikenhet gentemot dina kunder, kommer de att känna sig uppmärksammade, viktiga och prioriterade. Deras köpintresse kommer att öka. Du kommer att få ett rejält försprång gentemot de säljare som är mer intresserade av sig själva och sina säljresultat än av kunderna.

Använd din nyfikenhet! Den kan leda långt.

Nästa vecka ser vi på meningsfulla möten. Vi ses!