Dåtiden och framtiden har betydelse

Vi har börjat att prata om din image, dvs omgivningens bild av dig. De människor du möter får en uppfattning om dig, både kunder och vänner. Det påverkar hur er relation utvecklas och vilka resultat ni når tillsammans.

Den ögonblicksbild någon får av dig i nuet är förstås viktig. Men har du tänkt på att även dåtiden har betydelse? Tänk dig att du träffar en tidigare kund på gatan. Ni har inte setts på flera år. Båda har ni utvecklats mycket sedan den tiden. Ändå kan du räkna med att din kunds bild av dig kommer att färgas starkt av minnen från då. Var du en relationsbyggare? En provisionsjagare? Nyfiken, stressad, hjärtlig…? Även om du nu har utvecklats till en ny nivå, så färgas din image av dåtiden i kundens ögon.

Case: Så jobbar du med ditt personliga varumärke - online och offline

Tänk på att ju fler nya intryck du ger i nuet, desto mer kommer gamla minnen att blekna och få minskad betydelse. Berätta och förstärk de historier om dåtiden som du vill ska färga din image. Övriga historier behöver inte längre berättas.

Framtiden har också betydelse. Tänk dig en så enkel sak som att du berättar om dina sommarplaner. Oavsett om du väljer att stanna hemma, äventyra på Grönland, måla akvarell i Toscana, cykla på Gotland eller påta i rabatter, så kommer det att bidra till det intryck kunder och vänner får av dig. Ändå har det inte inträffat än.

Ditt val av framtid ger en bild av vem du är. Berätta de historier om dina framtidsdrömmar, planer och mål som stämmer överens med dina kärnvärden och som du vill ska färga din image.

En bonus när du väljer dina viktigaste historier, är att du själv på köpet fokuserar mer på det du vill minnas och det du drömmer om. Bilden blir tydligare och mer positiv för både dig själv och andra.

Nästa vecka ser vi på hur ytan kan göra skillnad.