Börja inifrån

Du kan välja olika vägar för att stärka ditt personliga varumärke. En väg kan vara att göra en ytlig uppfräschning. Piffa till utseendet, kör rätt bil och se till att du syns på rätt ställen. Uppdatera sociala medier med härliga statusar, bilder på framgångsrika kundmöten och lyckosamma kollegor. Köp rätt prylar, bo i rätt område och jobba på rätt arbetsplats. Sedan är din image som säljare snyggt paketerad.

Men…

…det luriga är att när kunder och kollegor vill göra affärer eller lära känna dig bättre, så behöver de uppleva att din insida och din utsida hänger ihop. Vid en ytlig uppfräschning av utsidan hinner inte insidan med i svängarna. Det kan bli förvirrande och otydligt för både dig själv och andra. Din trovärdighet minskar. Börja inifrån istället, så kommer allt snart att hänga ihop och du skickar tydligare signaler till dina kunder.

Jobbar du med sälj och har du rörlig lön? Ladda ner vår guide “Har du rörlig lön? Då har vi listat 5 saker du definitivt måste ha koll på!

Din insida är en spännande plats. I varumärkestermer kallar vi det för din identitet. Där rör det sig mycket – det du tror på och står för, dina drömmar och mål, din syn på utmaningar, dina motivationsfaktorer och mycket annat.

När du har koll på din identitet kommer du att känna dig stadigare och säkrare. Du kan se det som en kalibrering av din personliga kompass. Den ger dig en tydlig riktning. Du får lättare att sätta mål, fatta beslut och nå resultat. Det du gör och säger känns naturligt.

Nästa vecka börjar vi att se närmare på delar av din identitet. Vi fokuserar på dina värderingar inom olika områden. De styr dig mer än du tror. Vi ses!