Äger du dina mål?

Det pratas naturligtvis mycket om vikten av att sätta mål, inte minst för dig som säljare. Vissa personligheter är beroende av tydliga mål för att nå resultat och komma vidare. Andra vill hellre ha lösa planer och se vad som dyker upp längs vägen, för att inte missa något gyllene tillfälle.

Som säljare har du prestationsmål att uppnå – det ingår med största sannolikhet i din roll. Antal leads, samtal, möten, offerter, din hit rate, tidplaner, leveranser, återkommande order…

Drivs du av dina mål? Är de dina eller ägs de av någon annan? Av chefen? Kunden?

Du behöver äga dina egna mål. Och då menar jag ett mentalt ägande. Om du springer mot ett mål för att det har tilldelats dig utan att du känner ägande, kommer din inspiration och motivation att svaja. Om du istället tar över ägandet – oavsett hur och av vem de har tilldelats dig – får du en helt annan kraft. Låt målen bli en del i din inre kompass.

Hur går det till med jurist via ditt fackförbund? Ladda ner vår guide!

Så hur göra? Här är några förslag:

  • Omvandla siffror till människor. Se framför dig vilka du vill göra affärer med. Måla upp bilder av goda möten, ömsesidig vinning och spännande utveckling.
  • Omvandla siffror till processer. Se framför dig vilka handlingar du kommer att utföra under din kommande dag, vecka och månad, både små och större. Särskilt små. Om målet är stort och omöjligt att överblicka, kommer du sannolikt inte att hitta kraften att nå det. Känner du till konsten att äta en elefant?*
  • Omvandla siffror till belöningar. Se framför dig vad måluppfyllelsen kommer att leda fram till, både när du når delmål och slutmål. Fira, gärna tillsammans med kunden. För visst är det en självklarhet att målet handlar om ömsesidig vinning för dig och kunden? Om inte – tänk om. Ett trovärdigt personligt varumärke som säljare kan du bara nå och behålla om du är mån om dina långsiktiga relationer.
  • Omvandla kalla siffror till varma siffror. Paketera om målet till något som lättare motiverar dig. Omsättning kan exempelvis omvandlas till antal inspirerande kundmöten eller antal sålda enheter av din favoritprodukt.

Nästa vecka tar vi en närmare titt på dina mål. Vi ses!

* Bit för bit.