TIPSA OSS

Har du tips om nya böcker? Kontakta oss.

Nya böcker

Här hittar du de senaste böckerna om försäljning och marknadsföring.

Marknadsföring, människor och interaktion

Av: Svensson och Östberg. Förlag: Studentlitteratur

Marketing management är det mest inflytelserika perspektivet inom marknadsföring i dag. Perspektivet har fått stor spridning inom såväl näringsliv som offentlig sektor. Men vad händer egentligen om man tar hänsyn till människan och hennes sociala liv, det vill säga interaktioner, relationer och tolkningar av symboler? Den här boken försöker ge svar på det.

Get digital or die trying

Av: Gilan och Hammarberg. Förlag: Kalla Kulor

Vi lever i en tid då digitalisering är viktigare än någonsin. I Get digital or die trying får du konkreta verktyg för att kunna ta dig och ditt företag genom den digitala transformationen. Boken som fokuserar på hur du genomför både en yttre och en inre digitalisering. Den utbildar dig även i digitalt ledarskap och visar på hur du optimerar din digitala marknadsföring för att möta nya kundbehov.

Från jobbdröm till drömjobb

Av: Höglund och Rasmussen. Förlag: Roos&Tegner

Har du en jobbdröm men kommer inte till skott? Då är du inte ensam. Många har en dröm om att göra något helt annat, men tvekar. Den här boken hjälper dig att förstå vad som håller dig tillbaka och vad som avgör om du borde göra verklighet av drömmen. Den hjälper dig också att fatta ett medvetet beslut. Steg för steg guidas du fram till ett ja eller ett nej, ska drömmen förverkligas eller begravas?

Fastighetsmäklare Jan Sandberg Risbeckers levnadsberättelse

Av: Bo Larsson. Förlag: Stadsmuseet, Stockholms stad

Jan Sandberg Risbecker (1935-2013) var på sin tid en av Stockholms mest framgångsrika fastighetsmäklare. Här berättar han okonstlat om sitt liv och sin karriär, från barndomen till det datum då han av olyckliga omständigheter ruinerades. Hans levnadsberättelse är såväl en unik Stockholmsskildring som en spegel av stadens moderna historia.

Försäljning 1.0

Av: Simon Löfgren. Förlag: Albert Partners

Är du ny som säljare eller har du precis startat ditt nya företag och söker svar på vad försäljning är och hur man bemästrar det? Här får du veta hur du snabbt och enkelt tar dina första steg mot att bli en mästare på försäljning. Du lär dig bland annat hur du blir köpbar i stället för "säljig" och påträngande. Du får lära dig om hur du sätter upp mål och om hur säljprocessen fungerar med enkla och tydliga exempel.

Älska försäljning

Av: Emmanuel Hyllerud. Förlag: Sjöbergs Förlag

Vad tänker du på när du hör ordet försäljning? Nio av tio personer svarar: En jobbig telefonförsäljare som försöker sälja något som jag inte behöver. Men är det egentligen det som är försäljning? Eller är det något riktigt, riktigt roligt? I boken får du hjälp att steg för steg bli en bättre säljare, och framförallt hjälp att börja älska försäljning.

Försäljning – enklare än du tror

Av: Magnus Johansson. Förlag: Eget förlag

Boken är skriven för dig som är egenföretagare, säljare, marknadsansvarig eller vd, oavsett om du är nybörjare eller erfaren. Den första delen handlar om hur du utvecklar dina säljande egenskaper. Den andra delen hjälper dig att anpassa ditt säljarbete. Du får tips om hur du kontaktar kunder på telefon, hur du analyserar kundens behov och ror hem affärer.

Digital succé

Av: Frida Boisen. Förlag: Bokförlaget Forum

Hur gör man för att starta virala eldar och erövra världen? Nu delar Frida Boisen med sig av sina bästa knep. Hennes krönikor har delats hundratusentals gånger, tidningen hon var chefredaktör för gick på bara ett år om konkurrenten, mycket tack vare framgångar i sociala medier. Frida vet hur du genom sociala medier kan sticka ut, oavsett om du är en lärare som brinner för en bättre skola, säljare som vill göra bättre affärer eller student som längtar efter drömjobbet.

Bli digitalt smart

Av: Tina Sayed Nestius. Förlag: Roos & Tegner

Bli digitalt smart riktar sig till dig som använder sociala medier i ditt arbete och vill lära dig att jobba så effektivt som möjligt. Här får du veta vilken social kanal som lockar vem, vilket slags innehåll som skapar störst engagemang och framför allt: hur du skapar en digital strategi. För det är först när du vet vad du vill uppnå, varför du vill göra det, och vem din målgrupp är, som det går att hitta rätt.

Din dolda sociala förmåga

Av: Jacqueline Joo. Förlag: Roos & Tegnér

Vill du bli mer socialt kompetent och skapa bättre relationer? För att lyckas med det måste du använda dig av din dolda sociala förmåga. Det handlar om mentalisering, en medfödd förmåga som få är medvetna om och som vi sällan utnyttjar i vårt vardagliga sociala liv. I boken förklarar Jacqueline Joo vad mentalisering är och ger dig konkreta verktyg för hur du kan tänka och agera i sociala situationer.

Handbok i mobil marknadsföring

Av: Emil Holmström. Förlag: Redaktionen.

En handbok som hjälper dig att arbeta med mobilen för att nå dina affärsmål. Ta hjälp av mobilen för att skapa en effektiv dialog med dina kunder. Ta fram appar som hjälper dig att komma närmare dina kunder. Dra nytta av geografisk information för att sälja mer. Och koppla ihop mobilen med den fysiska verkligheten.

Digitalt affärsmannaskap

Av: Mats Ingelborn. Förlag: Recito.

Som e-handlare bjuds du på andra och nya utmaningar än de handlare som kan se sina kunder i ögonen. Boken ger dig grundläggande kunskaper och värdefull förståelse för verksamheten i företag med internet som huvudsaklig försäljningskanal. Här diskuteras allt från kunder och vad de egentligen köper till företagets organisation och prissättning.

Marknadsföring – Vetenskap och praktik

Av: Per Frankelius m.fl. Förlag: Studentlitteratur.

Boken innehåller grund¬stenarna i ämnet marknadsföring, samt nya teorier och handfasta verktyg. Spelplanen har förändrats och det har tillkommit nya dimensioner, såsom ekologisk och social hållbarhet, som företag måste förhålla sig till. Författarna poängterar att marknadsföring framför allt handlar om att fördjupa förståelsen för kunder, användare och annat som påverkar marknaden.

Så vinner du kommunikationskriget

Av: Per Schlingmann. Förlag: Forum.

Vi befinner oss i ett kommunikationskrig där alla kämpar mot alla i kampen om människors tid och uppmärksamhet. Vinnare blir den som etablerar historier som andra vill föra vidare. Per Schlingmann förklarar hur det nya kommunikationslandskapet fungerar, och berättar hur du själv kan bli framgångsrik genom att använda dig av nutidens mest effektiva vapen – berättelsen.

Köprevolutionen

Av: Jonsson, Stoopendahl, Sundström. Förlag: Liber.

Digitaliseringen av samhället är en av vår tids största och mest omvälvande förändringar. Med den nya tekniken blir konsumenten och därmed även köpprocessen allt mer digital, och det ritar helt om förutsättningarna för många verksamheter. Med den här boken vill författarna ge dig de nödvändiga insikter som hjälper dig att tänka framåt och ställa de rätta frågorna.

 Snabbväxarnas hemligheter

Av: Lars Diethelm och Michael Engström. Förlag: Roos & Tegnér.

Så gott som alla företagare drömmer om att växa med lönsamhet. Bara en procent lyckas. Vad karakteriserar dessa företag? Vilka är framgångsfaktorerna? Och vilka är de vanligaste fallgroparna som det gäller att se upp med? Boken presenterar de faktorer som snabbväxarna har gemensamt samtidigt som et är en praktisk handbok i tillväxtbyggande.

Lojala kunder

Av: Robert Olsson. Förlag: Vulkan.

Är lojala kunder lönsamt? Vad är det som gör att kunder blir lojala? Varför lyckas vissa företag betydligt bättre än andra med att få lojala kunder? Vilka är de underliggande drivkrafterna som gör att kunder blir lojala? Med stöd från en vetenskapliga studier visar boken hur företag ska agera för att få lojala kunder samt hur lojala kunder bidrar till en bättre lönsamhet.

 Boosta din Business

Förlag: Ariton Förlag.

Oavsett vilken typ av tjänst eller produkt du säljer är troligtvis din största utmaning som småföretagare att nå ut i informationsbruset. I boken, som främst riktar sig till kvinnor som funderar på att starta eget eller som just kommit igång med sitt företagande, har 30 kvinnor skrivit varsitt kapitel om hur de driver sina företag och framgångsrikt arbetar med marknadsföring.

Avslutsbibeln: handboken i hur du frågar efter affären i alla kundsituationer

Av: Mattias Hillestrand. Förlag: BoD.

Avslutsbibeln lär dig hur du ska använda avslutstekniker på ett modernt sätt och vad avslutstekniker faktiskt är. I boken hittar du bland annat tio självhjälpsverktyg för att öka din avslutsfrekvens, hundra olika sätt att fråga efter affären i alla tänkbara situationer, fyra olika metoder som visar hur du kan hantera invändningar och tre olika exempel på hur du bokar möten på ett bra sätt i telefon.

Internet of Sales

Av: Henrik Björklund. Förlag: Söderpalm Publishing

Med internets hjälp undersöker människor sitt stundande köp grundligt och blir närmast en expert själv, utan att ens rådfråga företaget. Därför måste företag, både marknadsförare och säljare, i större utsträckning förstå den här processen och erbjuda information där konsumenten söker den - i digitala och sociala kanaler! Boken hjälper dig att förstå utmaningen med digital marknadsföring, bryta ner den i bitar och ta fram en strategi för att utnyttja dess fulla potential – i syfte att öka försäljningen genom internet.

Kundupplevelse

Av: Daniel Ewerman. Förlag: Volante

Att kundupplevelser alltför ofta blir dålig beror inte på dåliga intentioner, utan snarare på en rad felbeslut. Bättre kundupplevelse handlar om det du levererar till dina kunder i dag, i dina befintliga tjänster, men även i morgon, i helt nya erbjudanden. Vem vinner i en hårdare konkurrens när fler slåss om samma kunder med samma erbjudande? Vad är nästa innovation i din bransch som ändrar spelreglerna? Mycket är osäkert. Det enda som är säkert är att den med mest kunskaper om sina kunder som omsätts i kundvärden blir en vinnare.

Känslors kraft i företagskulturen

Av: Ingvar Bengtson. Förlag: Ekerlids

Basen för all prestation är känslor, tankar och energier. Elitidrottare har sedan länge känt till det här eftersom de lägger lika mycket fokus på glädje och harmoni som på att träna sin kropp och slipa på sin teknik. Det är hög tid att de mjuka värdena också börjar användas i företagssammanhang på bredare front. Det handlar om beteende och känslor som styr nivån på prestation. Boken beskriver hur du ska gå tillväga för att få ditt lag att prestera bättre.

 Bryt normerna

Av: Peter Siljerud. Förlag: Liber

Allt du lärt dig om arbetslivet är fel! Det påstår trendspanaren och framtidsforskaren Peter Siljerud. Sanningen är att världen förändras i ett allt snabbare tempo – men arbetslivet gör det inte! Vi verkar vara oerhört fästa vid det som är och har varit, men har svårt att se och ta till oss det nya. Vanans makt är stor, så stor att alla som fortsätter göra som de brukar riskerar att bli omsprungna.

 

Snabbväxarnas hemligheter

Av: Lars Diethelm och Michael Engström. Förlag: Roos & Tegnér

Så gott som alla företagare drömmer om att växa med lönsamhet. Bara en procent lyckas. Vad karakteriserar dessa företag? Vilka är framgångsfaktorerna? Och vilka är de vanligaste fallgroparna som det gäller att se upp för? I boken sammanfattas aktuell forskning inom området, illustrerad med exempel ur verkligheten.

Lilla monterboken

Av: Niklas Hill. Förlag: Trinambai

Med Lilla monterboken får du ut mer av din monter på mässor eller på stan. Du får konkreta råd för din planering och en samtalsmetodik för att övertyga i det personliga mötet. Boken lämpar sig för alla verksamheter som använder sig av montrar i sin kommunikation. I slutet av varje kapitel finns en checklista som hjälper dig att förbereda, genomföra och utvärdera ditt monterarbete.

När drevet går

Av: Jeanette Fors-Andrée och Paul Ronge. Förlag: Liber

Vad gör du när krisen slagit till, drevet går och du kanske mest av allt vill fly och gömma dig istället för att kommunicera med media, medarbetare och kunder? I den här boken om krishanteringens grunder och framgångsfaktorer får du konkret hjälp att hantera och förebygga kriser. Fokus ligger på kriser som kan drabba dig som företagsledare, chef med personalansvar eller företrädare för en organisation. Kriser som kan äventyra verksamheten och ert goda renommé.

Sälj!

Av: Fredrik Eklund. Förlag: Ekerlids

Fredrik Eklund är svensken som gjort sig ett namn som fastighetsmäklare i New York. Genom realityserien Million Dollar Listing har han fått fans i över 113 länder. I boken Sälj! ger Fredrik Eklund sina samlade råd där han i ett tiostegsprogram förklarar hur man blir en säljare som kan sälja vad som helst till vem som helst. Här får man råd om allt ifrån dress code, hur man får kunderna att verkligen gilla och lita på en, till hur man övertygar kunden om att vad man än har att erbjuda så är det precis det kunden behöver.

Stick ut!

Av: Charlotte Hågård. Förlag: Bokförlaget Lagenskiöld

En bok om hur du bygger ditt personliga varumärke och gör en vinnande Linkedin-profil. Tidigare skickade du in din jobbansökan till en rekryteringsperson som gjorde urvalet. I dag lägger du upp din ansökan på väldens snabbast växande rekryteringssajt där du blir synlig för 300 miljoner människor över hela världen, samtidigt, och då gäller det att du har en riktigt bra och professionell profil. Målet är att du ska bli uppfattad som du vill bli uppfattad.

Vad alla företagare borde veta om PR

Av: Marie Hagberg. Förlag: Relationsförlaget

Effektiv pr behöver inte kosta en förmögenhet. I den här boken bjuder Marie Hagberg på sina bästa tips. Du får lära dig hur du eller ditt företag ska göra för att synas i radio, tv och tidningar. Under de senaste fem åren har Marie Hagberg hjälpt småföretagare och privatpersoner med pr, vilket lett till över 1 000 artiklar nyhetsmedier och veckopress.

Du, Linkedin och karriären

Av: Jackie Kothbauer. Förlag: Lava Förlag.

Linkedin är en smart möjlighet att tjäna mer, jobba mindre och få möjlighet att välja karriär. Nyckeln är att bli hittad av den som behöver dig och låta Linkedin presentera er. Boken visar bland annat hur du gör en imponerande Linkedinprofil på en timme, får jobberbjudanden utan ansträngning, bygger ett personligt varumärke och får in stjärnor i ditt kontaktnät.

101 unga entreprenörer

Av: Pauline Grindvall. Förlag: Liber.

Boken ger en samlad bild av det driftiga, unga Sverige idag. Det är en bok för dig som söker inspiration till att starta eller växla upp din egen verksamhet. Det är även en bok för dig som på något sätt arbetar med affärsutveckling och företagsamhet - här får du en unik inblick i vad framtidens beslutsfattare har att säga om Sveriges företagsklimat och vilka förbättringsåtgärder som behöver göras.

What's in it for We?

Av: David Frydlinger. Förlag: Liber.

I den här boken introduceras Vested, en modell för att ingå framgångsrika kommersiella partnerskap som vilar frågan What"s In It For We? Vested grundar sig på forskning om hur företag som McDonald's, Procter & Gamble och Microsoft har lyckats uppnå fantastiska kombinationer av innovation, högre kvalitet, goda leverantörsmarginaler och sänkta kostnader tillsammans med sina leverantörer.

Konsultboken

Av: Marianne Olsson. Förlag: Liber.

Boken riktar sig till dig som är eller funderar på att bli konsult eller vill veta mer om vinsterna med ett konsultativt förhållningssätt. I boken får du många värdefulla tips och expertråd om bland annat försäljning, kriskommunikation, innovation, ditt personliga varumärke och hur du kan nå dina kunder effektivare med ett digitalt tänk.

Dåliga kunder gör bra affärer!

Av: Staffan Furusten. Förlag: Liber.

Årligen genomförs offentliga upphandlingar till ett värde av 500-600 miljarder kronor. Alla upphandlingar ska följa lagen om offentlig upphandling (LOU), oavsett vilken typ av vara eller tjänst det rör sig om. Genom att vara "dåliga kunder" och inte helt följa reglerna i LOU, kan offentliga organisationer göra bättre inköp. Författaren diskuterar om sådana regelbrott är demokratiskt försvarbara.

Strategi är ett verb

Av: Pontus Wadström. Förlag: Liber.

Hör du inget är allt okej – det är först när du tabbar dig som du får respons. Tyvärr är det ett alltför vanligt förhållningssätt i många organisationer. I boken Strategi är ett verb ger författaren Pontus Wadström alternativa redskap för att bygga vinnande organisationer.

 1000 tips om att sälja mer i din butik

Av: Stefan Ekberg. Förlag: Redaktionen.

Det här är boken för dig som vill kavla upp ärmarna och verkligen ge butiken ett lyft, allt för att öka försäljningen och vinsterna. Författarna har pratat med närmare 700 butiksanställda och chefer för att identifiera de vanligaste problemen – och lösningarna.

Portföljstrategier: varumärket som lagspelare

Av: Henrik Uggla. Förlag: Liber.

På 1980-talet fokuserades tänkandet på varumärkets finansiella och psykologiska värde. På 1990-talet handlade det om att bygga mening, identitet och associationer kring varumärket. I dag innebär varumärkesstrategi framför allt att skapa balans i en portfölj med starka och svaga varumärken, globala och lokala varumärken, nya och gamla varumärken, egna och inköpta varumärken. Det handlar inte längre om att ensidigt bygga starka varumärken, utan om att prioritera mellan olika marknader, varumärken och positioner.

Fokus på jobbet

Av: Sara Hultman och Martin Ström. Förlag: Natur & Kultur.

Mindfulness är relativt nytt inom organisationspsyko­logi och fler och fler företagsledare får upp ögonen för metoden. Mindfulness på jobbet lönar sig, enligt författarna, både på individnivå och på företag som helhet: stressnivåerna sjunker, sjukskrivningarna blir färre, man får större engagemang och färre konflikter, mindre personalomsättning och högre nivåer av kreativitet och innovation.

Konsten att starta, driva och lyckas med en internetbutik

Av: Jack Hansen. Förlag: Redaktionen.

Ska du starta en internetbutik eller vill ha bättre fart på den du redan har? I den här boken får du tipsen direkt från proffsen, om hur du får besökarna att köpa – och att komma tillbaka för att köpa igen. Boken är helt igenom konkret och laddad med tips som du kan använda direkt.

Omvärldsanalys i praktiken

Av: Linda Genf och Johanna Laurent. Förlag: Liber.

En av hemligheterna bakom framgångsrika organisationer är att de arbetar aktivt och löpande med omvärldsanalys. Omvärldsanalys i praktiken hjälper dig att strukturera ditt arbete för bästa möjliga omvärldsanalys. Med hjälp av tips, verktyg och enkla modeller kommer du snabbt igång och kan utveckla ett oumbärligt stöd för beslutsfattande och affärsutveckling.

Max S3 - din framgångsformel som ökar försäljningen snabbt

Av: Max Söderpalm. Förlag: Soderpalm Publishing.

Max Söderpalm är tillbaka med en bok om försäljning. Han lovar dig nycklarna till hur du snabbt kan öka din försäljning. I boken finns bland annat övningar för att lyckas bättre i säljsamtalet. Du får också träffa tre stjärnsäljare och lära dig hur de gör för att alltid ligga i topp. Hur kunde Jenny bli firmans bästa säljare? Hur kunde Hilda ta affären trots att hon låg 500 procent högre än konkurrenterna i pris? Vad var det Henrik gjorde som fick försäljningen att öka direkt?

Loopa - affärsutveckling för entreprenörer

Av: Mariah ben Salem Dynehäll och Anna Lärk Stålberg. Förlag: Liber.

Affärsutveckling handlar inte om att formulera tjusiga planer eller att behärska bokföring. Utmaningen ligger i att optimera kundvärdet, och det gör du genom att utveckla din idé i dialog med kunderna. Boken visar hur och ger dig många värdefulla tips, konkreta verktyg och nyttiga övningar. Dessutom får du i ett stort antal exempel möta andra som redan kommit igång med sina företag.

Tänk som ett freak

Av: Steven D Levitt och Stephen J Dubner. Förlag: Volante.

Steven Levitt och Stephen Dubners är hjärnorna bakom Freakonomics. I deras nya bok, Tänk som ett freak, blandar de gripande berättelser med okonventionella analyser av sakernas tillstånd, och lär oss att tänka lite mer produktivt, lite mer kreativt och lite mer rationellt.

Tänk som ett freak rör sig mellan näringsliv och filantropi, mellan sport och politik. Allt i syfte att utmana dina invanda tankemönster.

Avtal

Av: Anna Molin. Förlag: Björn Lundén Information.

En praktisk handbok om hur du skriver olika typer av avtal och kontrakt. Avtal spänner ofta över lång tid och kan vara svåra att ta sig ur. Därför är det en fördel att ha insikter i hur ett avtal upprättas och vilka regler som gäller om man inte avtalar särskilt i en fråga. Boken går punkt för punkt igenom vilka delar som ska ingå i ett avtal och hur du undviker fallgropar. Bland annat när det gäller avtalstid, uppsägning av avtalet, betalningsvillkor, leveransvillkor, konkurrensförbud, sekretess, äganderättsförbehåll, säkerheter, dröjsmålsränta och betalningspåminnelser. Fjärde upplagan.

Attitydbarometern

Av: Kjell Dahlin. Förlag: Popretorik förlag.

Retorikutbildaren Kjell Dahlin menar att vår personliga attityd är det starkaste kommunikativa verktyget vi äger. Under sina 20 år i näringslivet har Kjell ständigt fått lära sig att det krävs påkostad marknadsföring för att föra företag framåt. Det är inte vad han själv funnit. Han har funnit att det är de små tingen som vanligt folk gör i vardagen som gör skillnaden.  

Konsten att vara konsult

Av: Rolf Laurelli. Förlag: GML-förlag. 

Hur ska man göra för att verkligen lyckas i rollen som konsult? En svår fråga utan enkla svar, konstaterar författaren Rolf Laurelli som i boken delar med sig av både egna och kollegors erfarenheter av olika uppdrag. Rolf Laurelli har som affärspedagog och säljexpert lång erfarenhet av att jobba som konsult.

Marknadsförarens guide till verkligheten

Av: Magnus Linde, Rikard Lundberg. Förlag: Liber.

Marknadsundersökningar är ett bra redskap när de används på rätt sätt och vid rätt tillfälle. Men hur gör man? "Marknadsförarens guide till verkligheten" visar hur man kan arbeta strukturerat med marknadsundersökningar, och hur man kan använda olika metoder för att få konkret utdelning på de undersökningsinsatser man genomför.

Reklam – strategiskt och kreativt

Av: Bo Bergström. Förlag: Carlsson Bokförlag.

Om reklam, aktörerna, marknadsplanerna och reklamsamarbetet. Om idén och budskapet. Om bilden, texten och designen. Om samspelet, effekten, etiken. Boken riktar sig till beställare av reklam, de som strategiskt planerar, verbaliserar och visualiserar reklambudskapet, till studenter vid universitet, högskolor, reklam- och designskolor. Till alla konsumenter som älskar och hatar reklam!

Content marketing

Av: Thomas Barregren och Pia Tegborg. Förlag: Vulkan.

Content marketing är i dag den största trenden inom marknadsföring. Det handlar om att med innehåll som intresserar och engagerar, skapa och stärka ett varumärke, generera leads och konvertera potentiella köpare till lojala kunder. Denna bok hjälper dig att förstå content marketing, att identifiera målgrupper, förstå vilket innehåll de söker, och hur man kan kommunicera med dem.

Försäljning och marknadsföring mellan företag

Av: Christian Meincke. Förlag: Liber.

Säljer en bra produkt sig själv? Oftast inte. För att få full utväxling av verksamheten, av produkt- och tjänsteutvecklingen, av nya lanseringar, måste kundkommunikationen tas på allvar. Den här boken ger dig bland annat en tydlig metod att följa när du arbetar med din B2B-kundkommunikation, budskap och argument som påverkar inköparnas val av leverantör och den senaste forskningen på området.

Den dummaste jävla idé jag någonsin hört

Av: Johan Wendt. Förlag: Bokförlaget Langenskiöld.

När Johan Wendt startade Mattecentrum 2008 hade han aldrig hört talas om socialt entreprenörskap. Han ville bara arbeta med något som fick honom att må bra. I boken berättar han sin historia och delar med sig av tips om hur du lyckas som social entreprenör, var du hittar pengar till din idé, hur man arbetar med PR, om organisation och ledarskap och hur man tror på sig själv och sin idé även när ingen annan gör det.

Etiken i butiken

Av: Tomas Brytting. Förlag: Liber.

I den här boken tas ett originellt grepp på något vi alla känner till: livet som konsument. Författaren använder sig av tre av etikens grundläggande frågor – sanning, frihet och livsmening – för att analysera det moderna sättet att utforma butiken och de relationer som uppstår i olika butiksmiljöer. Boken vänder sig till alla som vill få en djupare förståelse för relationen mellan säljare och köpare.

Chefsliv – Det ska fan vara chef

Av: Mats Alvesson och Stefan Sveningsson. Förlag: Studentlitteratur.

Vad rör sig i huvudet på en chef och vad handlar chefsliv om i moderna organisationer?

I boken gestaltas modernt chefskap utifrån hur chefer själva tänker och tycker om chefsarbetet. Vad är det som lockar med att vara chef? Vilka är fallgroparna och utmaningarna som ofta gör chefsjobbet problematiskt? Och hur utvecklar och behåller man identitet och självkänsla?

Sensorik och marknadsföring

Av: Lena Mossberg med flera. Förlag: Studentlitteratur.

Författarna vill med boken ge en djupare kunskap om hur konsumenternas sinnen påverkas vid köp och konsumtion av olika produkter, hur sinnliga upplevelser kan mätas och hur sensorisk analys kan bli en del av marknadsföringen. Boken har fokus på mat och måltider men exempel ges även från andra näringar.

Våga sälja hälsa

 Av: Max Söderpalm. Förlag: Soderpalm Publishing.

 Knyter det sig i magen när du ska be kunden att köpa av dig? Och struntar du ofta i att sälja den där produkten eller tjänsten din kund skulle må bra av, för att sedan bli besviken över att du inte ens försökte? Om du jobbar med hälsa, skönhet eller träning och har svårt att våga sälja så är det här boken för dig. I boken får du råd om hur du blir av med säljrädslan och istället blir branschens bästa rådgivande säljare.

Starta inte eget företag

Av: Mats Ingelborn. Förlag: Recito Förlag.

Nästan alla böcker om företagande handlar endast om det praktiska – bokföring, marknadsföring och så vidare. Den här boken berättar också om de svåra stunderna, de ofrånkomliga motgångarna och erfarenheterna som de flesta andra sopar under mattan.
”Jag vill att vi ska starta nya företag men jag vill att du ska förstå vad det innebär, vilka risker som finns och att du startar ditt företag av rätt anledningar”, skriver författaren.

Varför vissa lyckas

Av: Tor Krusell. Förlag: BookHouse Editions.

Vad är det som gör att vissa människor lyckas? Framgångsrika ledare menar inte sällan att det är en fråga om bananskal och rena tillfälligheter. Men det är inte sant. En viktig del av svaret finns i ledarnas livshistorier och i de människor som dessa ledare mött. Här får du fyra exempel: fotbollstränaren Pia Sundhage, börs-vd:n Lena Olving, styrelseordföranden Sören Mellstig och vd:n för Sveriges Radio Cilla Benkö

Sälj med hjärtat

Av: Johan Dahl, Christer Isehag. Förlag: Hoi Förlag.

Vad är det som angår i princip alla företag och som påverkar både utveckling, tillväxt, resultat, lönsamhet och stämningen bland medarbetarna? Kundkommunikationen. I boken har författarna samlat berättelser, tips och råd samt gamla och nya sanningar om hur vi kan påverka, övertyga, få fler och nöjdare kunder och samtidigt trivas bättre på jobbet.

 Marknadsföring och kommunikation i sociala medier 

 Av: Lena Leigert. Förlag: Kreafon.

 Hur drar man nytta av sociala medier för omvärldsbevakning, PR, kundservice och rekrytering? Vad krävs för att lyckas med kampanjer och sälj? Vilka sociala medier passar till vad, och vad är lämpligt för B2B och B2C? Denna andra och helt omarbetade upplagan av boken ger svar på de vanligaste frågorna och är full av goda exempel.

Så blir du en framgångsrik nätverkare

Av: Per Magne och Lucia Forsberg Severed. Förlag: Liber.

Vill du bredda ditt affärsnätverk? Är du på väg att starta ett företag? Ser du affärsmöjligheter genom ditt kontaktnät? I boken Så blir du en framgångsrik nätverkare får du tips om hur du bygger nätverk från grunden och hur du sedan tar hand om och vårdar dessa kontakter.

Social affärsutveckling i nätverksekonomin

Av: Birgitta Edberg. Förlag: Liber.

Den nya nätverksekonomin utmanar rådande marknadsförings- och affärsmodeller. 2000-talets företag behöver lära sig att hantera relationer snarare än att fokusera på effektivitet och massproduktion. Den här boken förklarar hur marknaden förändrats och hur den sociala tekniken kan användas för att utveckla affärsverksamheten.

Sälj som en toppsäljare

Av: Stefan Sebö. Förlag: Soderpalm Publishing.

I denna bok utlovas kunskaper inom försäljning som gör att du blir minst dubbelt så bra och framgångsrik som du är idag. Lär dig att möta säljhinder med ny energi och ringa kalla samtal som ger positiva resultat. Du får också veta hur du säljer så att dina egna kunder på några sekunder ger dig tillgång till nya köpvilliga kunder.

True Stories

Av: Jens Edgren. Förlag: Brainstation Förlag.

True Stories är sanna berättelser om lyckande och misslyckande i försäljning och ledarskap insamlade från möten med tusentals säljare. Läs bland annat om varför Handelsbanken ”goes bananas”, om hur du håller huvudet kallt när blodet droppar, hur man skapar det bästa kundteamet och hur du får kunden att be om att få köpa.

Varumärkesstrategi i verkligheten

Av: Henrik Uggla. Förlag: Studentlitteratur AB.

I boken varvas teori och praktik för att förstå dynamiken i framgångsrika varumärken. Exempelvis diskuteras David Beckham och hans vandring från fotbollsspelare till global varumärkes­ikon. Ett annat exempel är Arnolds Coffee i Milano som har skapat sin egen kopia av Starbucks, stick i stäv med de traditionella italienska espressokonventionerna.

Du säljer!

Av: Mia Törnblom. Förlag: Fresh Eye.

Vi behöver alla marknadsföra oss själva och skapa vårt personliga varumärke, oavsett om vi är egenföretagare eller anställda. Inom de allra flesta yrken behöver vi sälja in oss själva för att fortsätta att vara attraktiva på arbetsmarknaden. Vi kan vara hur bra som helst på det vi gör, men om ingen märker det eller vet om att vi finns, får vi inga nya uppdrag, jobberbjudanden eller vad det nu är vi längtar efter. Författaren berättar om hur hon och andra lyckats.

Lyckas som exportsäljare

Av: Anders Wistemar. Förlag: BoD.

I den här boken får du som exportsäljare råd och tips inom olika områden, till exempel hur du går tillväga för att hitta en distributör i Japan, hur du får de tyska säljarna att ägna mer tid åt dina produkter eller hur du effektiviserar dina affärsresor i England. Vikten av kunskap om och lyhördhet inför de olika ländernas kulturer framhävs också.

Praktisk kriskommunikation

Av: Jeanette Fors-Andrée. Förlag: TUK Förlag.

Boken tar upp de vanligaste problemen kring kriskommunikation. Hur minimerar jag krisens konsekvenser genom att kommunicera och agera på rätt sätt? Hur gör jag för att vara förberedd på en krissituation? Hur hanterar jag digitala och sociala medier i en tid när rykten sprids snabbare än någonsin? Går det att komma ur en kris med bibehållet, eller kanske till och med stärkt förtroende hos både kunder, medarbetare och allmänhet?

Prissättning

Av: Björn Lundén. Förlag: BL Information.

Rätt prissättning är en viktig och ofta förbisedd framgångsfaktor för alla företag. Den här boken hjälper dig att räkna fram det optimala priset och att välja rätt prisstrategi, både för varor och tjänster. Det finns knappast någon annan åtgärd som har så stor effekt på företagets resultat i förhållande till vad åtgärden kostar – att sätta eller ändra ett pris kostar ju ingenting.

Lyckas med kalla samtal

Av: Stefan Ekberg. Förlag: Bokförlaget Redaktionen.

De flesta av oss känner en smula olust när vi ska ringa och presentera oss och våra idéer för människor som kanske inte ens vet vilka vi är. Boken Lyckas med kalla samtal ger dig 244 handfasta råd som gör dig bekväm med att ringa folk som inte känner dig.

Coacha till köp

Av: Göran Vernersson. Förlag: Blue Publishing.

Kan man sälja genom att intervjua kunderna? Javisst hävdar författaren Göran Vernersson som utbildar säljare i coachande säljteknik, som bygger på att ställa frågor. Då slipper du oroa dig för avslutet, slipper övertala kunderna, slipper känna dig påflugen. Du blir den som alla saknar i vår egotrippade värld: Den som lyssnar och ger andra bekräftelse. Du kan till och med underlätta för kunderna att säga nej och ändå sälja mer.

Såld på engelska? Om språkval i reklam och marknadsföring

Av: Lindblom, Kirsch, Rubensson (red). Förlag: Språkförsvaret.

Engelska används allt som oftast i reklam och marknadsföring. Anglifieringen verkar inte känna några gränser. Men säljer engelska bättre än svenska i Sverige, än tyska i Tyskland, än norska i Norge? Finns det några vetenskapliga rön som motiverar användningen av engelska i reklam och marknadsföring i länder där engelska inte är huvudspråk? Vilka föreställningar och myter finns det om det engelska språket inom marknadsföring?

Marknadsföring och distribution

Av: Anders Parment och Mikael Ottosson. Förlag: Liber.

Distribution och marknadskanaler är centrala dimensioner av ett företags konkurrenskraft. Ändå saknas det ofta nytänkande inom dessa områden. Distributionsbeslut betraktas primärt som ett sätt att styra ett flöde av varor och tjänster på ett mer kostnadseffektivt sätt än konkurrenterna. I denna bok är utgångspunkten istället att distribution har blivit så integrerat i erbjudandet att det är svårt att isolera från produkten och varumärket.

Optimal förhandling

Av: Robert Unt. Förlag: Liber.

Att förhandla är något vi alla gör varje dag, medvetet eller omedvetet – men med varierande resultat. Vi tenderar nämligen att underskatta förhandlingars komplexitet och betydelsen av förberedelse. De flesta av oss har därför mycket att vinna på att tänka över hur vi förhandlar.

Hur du säljer till moderna kunder

Av: Mattias Hillestrand. Förlag: Vulkan.

Boken är skriven till dig som vill bli en professionell säljare och som vill anpassa din säljstil till den moderna kunden. Ur innehållet: Old-school säljaren, är du en av dem? De fyra principerna för modern försäljning. Hur du behåller kunden med nya säljmetoder. Hur kunder köper sina produkter. Om köpmotståndet och hur du kommer runt det.

Reklam och PR som ger effekt

Av: Dahlqvist och Linde. Förlag: Liber.

Kommunikation är inte ett självändamål, utan ska utgå ifrån och bidra till företagets övergripande affärsmål. Företagets kommunikation ska skapa lönsamhet. Men hur gör man? Vad krävs för att lyckas med sin kommunikation? Vad krävs för att den ska få genomslag i praktiken? Reklam och PR som ger effekt är en bok som visar hur man arbetar strukturerat med sitt varumärke och sin kommunikation.

Key Account Management i praktiken

Av: Fredriksson och Egnell. Förlag: Key Plan Solution.

Boken handlar om att kunna identifiera och långsiktigt bygga relationer med de nyckelkunder som verkligen är de som bidrar till företagets lönsamhet och långsiktiga överlevnad. Den ger insikt i hur affärsansvariga kan arbeta och utvecklas tillsammans med sina nyckelkunder, både ur ett företagslednings- och ett försäljningsperspektiv.

Från nöjda kunder till glödande fans

Av: Blanchard och Bowles. Förlag: Telegram Förlag.

I boken får vi träffa den nyanställde distriktschefen som våndas svårligen inför sin uppgift. Vd:ns krav på kundservice har visat sig vara något utöver det vanliga. Hjälpen kommer från Charlie, en god fe (!), som inviger honom i de tre hemligheterna som gör nöjda kunder till glödande fans. Författarna går igenom det komplexa begreppet kundvård och och presenterar några grundläggande sanningar.

Heavy Metal Management

Av: Pärson och Öberg. Förlag: Kalla kulor förlag.

Världens företagsledare har mycket att lära av hårdrockarna. Exemplen på grabbgäng utan formell utbildning som utvecklar småföretag till globala varumärken av högsta klass är många. Och handen på hjärtat: hur ofta önskar sig inte den genomsnittlige företagsledaren att personal och kunder kunde bete sig litet mer som rockfans? Global positionering, konsumentattraktion, varumärkesvård, storytelling och kundförförelse är hårdrockarnas överlägsna favoritsporter. Dessutom får de göra det i coola kläder.

4 myter om professionella organisationer

Av: Johan Alvehus. Förlag: Studentlitteratur.

Hur leds och styrs egentligen professionella organisationer? Är det professionella ideal eller är det effektivitet och kostnadsbesparingar som är viktigast? Vad spelar arbetsprocesser, strukturer och strategier för roll? Och behövs verkligen ledarskap? I ett försök att besvara dessa frågor ger sig boken i kast med fyra myter, eller populära föreställningar, om professionella serviceorganisationer.

Framgångsfobi

 Av: Nina Jansdotter. Förlag: Karavan Förlag.

Har du någon gång känt det som att snart kommer något att skrapa på ytan och avslöja dig som en bluff, att du inte är så duktig som du verkar? Då har du drabbats av framgångsfobi. Boken handlar om vad som skapar rädsla för att lyckas och ger dig praktiska råd för att hantera framgång.

E-handel efter starten

Av: Mats Ingelborn. Förlag: Recito Förlag.

Boken ger handfasta råd och berättar rakt upp och ner om hur det är att vara e-handlare. Författaren började sin karriär i data- och it-branschen men har även jobbat med reklam, videoproduktion och nu senast online-media. I den här boken tar han upp en del av de erfarenheter och överraskningar han fått under sina nio år som e-handlare.

Beviset – den enkla vägen till nya affärer

Av: Max Söderpalm. Förlag: Soderpalm Publishing.

Att kunna se positivt på sitt jobb, sitt liv och sin försäljning även när det går trögt är en av de viktigaste framgångsfaktorerna inom affärsvärlden. Följ med Peter, som sitter fast i gnällhörnan på det stora företaget, och hans mentor Jenny när de tillsammans tar det stora steget från negativ inställning till positiv. Och vad det får för effekter. Du får svart på vitt reda på hur mycket du har att tjäna på att stänga gnällhörnan på jobbet och ta den enkla vägen till de nya affärerna.

Makt och strategier

Av: Rolf Laurelli och Caj Neuman. Förlag: Liber.

Att som Key Account Manager arbeta med nyckelkunder är inte längre något för ensamvargen. I en allt tuffare konkurrenssituation gäller det att bilda professionella KAM-team för att kunna arbeta strategiskt och långsiktigt. I boken tydliggörs denna nya KAM-roll. Fokus ligger på praktik – inte teori, därför får du ta del av affärsteorier för praktiker med exempel från KAM-ansvariga i olika verksamheter.

Marknadsföring mellan företag

Av: Kindström, Kowalkowski, Parment. Förlag: Liber.

Hur fungerar egentligen marknadsföring mellan olika företag – i dag, i Sverige?Den här boken tar ett brett grepp på dagens företagsmarknader och utgår från nordisk marknadsföringstradition. Med utgångspunkt i tre grundbegrepp – värde, relation och erbjudande – beskrivs områden som är kritiska för att förstå och kunna arbeta med marknadsföring mellan företag.

Value Selling

Av: Bengt Eliasson. Förlag: Liber.

Sälj på värde, inte på pris – och bli mer lönsam på kuppen. Det är huvudbudskapet i boken. Steg för steg visar den hur Value Selling fungerar och bäst förverkligas. Genom att tillämpa värdebaserad försäljning förskjuts kundens intresse från priset till hur lönsamheten kan utvecklas med den lösning du föreslår. Samtidigt stärker du din egen konkurrenskraft och lönsamhet. I boken ges konkret vägledning med praktikfall och verktyg för hur du kan tillämpa Value Selling och utveckla ett nytt förhållningssätt till kunderna.

Marknadsundersökningar på riktigt!

Av: Christer Johansson. Förlag: Liber.

Bli ännu mer framgångsrik med hjälp av marknadsundersökningar. I den här boken delar författaren med sig av både teori och praktik kring undersökningar – erfarenheter insamlade under många år och från många olika verksamheter. Du får en rad konstruktiva förslag på vad som är värdefullt att tänka på när du står inför olika slags beslut, oavsett om du själv ska genomföra en undersökning eller om du ska anlita och agera kravställare på ett marknadsundersökningsföretag. Boken innehåller också rikligt med exempel på utformning av enkäter.

Ge kunden en positiv chock

Av: PG Wettsjö. Förlag: EQP Förlag.

Möter du kunder i ditt jobb? I den här boken får du tips, råd och idéer om hur du får nöjda, eller ännu hellre, imponerade kunder. Du får veta vad som får kunden att vilja komma tillbaka till dig och ditt företag. Du får tips om hur du får ett gott rykte bland kunderna. Detta är två av de viktigaste ingredienserna för att bli en stark aktör på marknaden. Det gör dig inte bara mer attraktiv för kunderna, utan gör det också svårare för dina konkurrenter. I boken varvas teorier med exempel och konkreta tips.

Låt hjärtat slå ditt säljrekord

Av: Björn Strid. Förlag: Ekerlid.

Nitton år gammal började Björn Strid på Hemglass, och redan första helgturen slog han säljrekord. Inom två år var han bäst i Sverige och påverkade hela företaget med sina idéer. Nästa steg blev postbranschen där han nådde Europatoppen inom bolag som TNT, Swiss Post och DHL för att vid 35 sadla om till föreläsare och säljcoach. Hans knep? Empati. Konsten att bry sig om andra på ett sätt som ökar försäljningen. Från dessa tre världar delar han nu med sig av sina bästa idéer, tips och erfarenheter.

Kundrelationer i sociala medier

Av: Stephanie König. Förlag: Liber.

 Framgångsrika företag ser till att kunderna känner sig värdefulla och lyssnade på. Sociala medier är effektiva verktyg för att få den nära och direkta kontakt som efterfrågas. Och om de används rätt kan de skapa såväl goda kundrelationer som ökad lönsamhet. I sociala medier är det lätt för kunderna att ge sin syn på företaget. Och de brukar ge både ris och ros. Det är därför viktigt att finnas med och kunna svara och ge feedback. Om ditt företag inte finns med i de sammanhangen vet du inte vilka rykten som sprids om er.

Kundmötet

Av: Magnus Söderlund. Förlag: Liber.

Det personliga mötet – ansikte mot ansikte – mellan medarbetaren och kunden är ett centralt inslag i företags marknadsföring. Här får man chansen att påverka köpbeslut och att marknadsföra företaget. Men trots att många företag är medvetna om vikten av detta möte, har kundmötet hamnat i skuggan av annan marknadsföring. I den här boken får vi dyka djupt ned i kundmötet. Vi får lära oss om påverkan av kunden, om betydelsen av medarbetarens "utsida", om medmänskligt bemötande och om kundkontaktsbeteende. Författaren tar också upp effekterna av att medarbetaren kategoriserar kunden och av att kunder behandlas lika eller olika.

Digitalt entreprenörskap

Av: Annakarin Nyberg. Förlag: Studentlitteratur.

Hur kan man bygga starka varumärken, etablera hållbara kundrelationer och bedriva kostnadseffektiv marknadsföring genom sociala medier? I boken skildras åtta entreprenörers utveckling från begränsade erfarenheter av företagande och informationsteknik, till att i dag driva företag genom sociala medier. Dels handlar det om kvinnor som tar plats inom två traditionellt mansdominerade områden: teknik och entreprenörskap. Dels handlar det om entreprenörer som inte drömde om ett liv som företagare utan som med tiden har professionaliserat en fritidssyssla.

Va bra!

Av: Martin Deinoff. Förlag: Liber.

Den digitala tekniken har på kort tid förändrat spelreglerna för framgångsrik marknadsföring och produktutveckling. Den nya världens konsumenter – uppkopplade, informerade och krävande – ställer nya krav. Den nya världens företag – flexibla, öppna och snabbrörliga – skapar en helt ny konkurrenssituation. Boken beskriver vägen till framgångsrik marknadsföring och produktutveckling i det nya affärslandskapet. Författaren vill visa att kunderna kommer att belöna de företag som förmår leverera äkta värde – vara bra.

Bli en vinnarskalle

Av: Olof Röhlander. Förlag: Bokförlaget Forum.

Att ha vinnarskalle är att sätta straffen och vinna matchen. Det är också att ta tag i surdegar på jobbet, att lyfta blicken mot högre mål, stå upp för sig själv i fikarummet, släppa ovidkommande saker, vara bäst när det gäller och våga gå sin egen väg. De flesta hinder för framgång är mentala. Det är en begränsande tanke, känsla, bild eller tolkning av händelser eller förhållanden som gör att man inte kommer vidare. Boken är fylld med konkreta övningar för att bli en vinnarskalle och råd för olika situationer där du kan behöva lösa upp de mentala spärrarna.

Guldläge – så lyckas du som butikssäljare

Av: Annika R Malmberg. Förlag: Soderpalm publishing.

Boken ger konkreta och användbara tips om kundbemötande, behovsanalys, avslutsmetoder, merförsäljning och hantering av klagomål. Dessutom får du information om olika kundtyper och hur de vill bli bemötta. Det kan nämligen göra all skillnad i världen. Nöjda kunder handlar mer. Boken riktar sig till dig som har daglig kundkontakt. Det spelar ingen roll om du är ny som säljare eller har många års erfarenhet.

Tio sanningar er marknadsavdelning mörkar

Av: Tomas Conradi. Förlag: Liber.

Boken sätter fingret på några av de mest seglivade myterna om varumärkesbyggande. Enligt författaren har varumärkesarbete alldeles för länge handlat om fel saker och hanterats av fel personer i företagen. Att bygga ett varumärke handlar inte om annonser, slogans och annan typ av marknadsföring utan om att leverera något riktigt bra till kunderna. Och det ansvaret faller på företagsledningen, inte på marknadsavdelningen.

Snacka snyggt

Av: Elaine Eksvärd. Förlag: Norstedts Förlag.

Snacka snyggt är en modern retorikbok som lyfter retoriken från talarstolen till din vardag. Ur bokens innehåll: Konversationstekniken som gör dig till det sociala geniet, hur du får folk att gilla dig på tre minuter, hur man kan använda färg strategiskt för att påverka och konsten att säga besvärliga saker snyggt. Författaren var bland annat retorikexpert i Sveriges Television och för Aftonbladet och under valet 2010.

Klart! Bli superstrukturerad på 31 dagar

Av: David Stiernholm. Förlag: Roos & Tegner.

Informationsstress, för många bollar i luften, full mailbox, övertid, högar som bara växer. Klart! Bli superstrukturerad på 31 dagar är ett träningsprogram för dig som vill skapa en smidi­gare vardag på jobbet. I korta kapitel med användbara råd och tips, blandade med konkreta övningar, lär struktören David Stiernholm dig hur du kan arbeta mer strukturerat genom att organisera, fokusera och automatisera.

Nya tiders varumärken

Av: Lena Carlsson. Förlag: Kreafon.

Allt fler konsumenter väljer bort reklam och konkurrensen är stenhård. Det är tufft att marknadsföra och kommunicera idag. Samtidigt är möjligheterna fler än någonsin och folk söker aktivt efter reklam och information, när de verkligen vill ha den. Nya Tiders Varumärken visar varför varumärkesutveckling är viktigare än någonsin. Tonvikten ligger på strategi och praktisk kommunikation i sociala medier.

Vinnande anbud: Så lyckas du i offentliga upphandlingar 

Av Magnus Josephson och Eva Wenström. Förlag: Liber

Vinnande anbud är en handbok som visar hur du kan vinna fler offentliga upphandlingar. Boken ger konkreta råd kring både förutsättningarna för framgång i affärer med offentlig sektor och själva anbudsskrivandet. Den innehåller även praktiska råd från start till mål i anbudsprocessen. Du får svar på frågor om allt ifrån hur ni ska organisera anbudsarbetet till prissättningsstrategier.

Great by Choice

Av Jim Collins. Förlag: Bookhouse Editions

I boken ställer Jim Collins frågan: "Varför blomstrar några bolag under förhållanden präglade av osäkerhet när andra inte gör det?" De företag som studeras har minst tio gånger bättre resultat än jämförelseföretagen trots svåra tider. Och deras framgång har inget med tur att göra. Det handlar snarare om disciplin och därmed gedigna förberedelser och att hålla sig till uppgjorda planer. 

Skriva för att övertyga

Av Mikael Rosén. Förlag Sanoma Utbildning

Boken Skriva för att övertyga visar hur man skriver texter som kunder och andra intressenter enkelt kan ta till sig. Boken innehåller 130 verkliga textexempel som visar hur olika verksamheter hanterar säljbrev, webbtexter, annonser, reklam eller policydokument, allt i syfte att övertyga läsaren att vilja gå vidare, ta reda på mer, ta nästa steg. 

E-handel – så driver och utvecklar du den

Av Daniel Lantz. Förlag: Liber

Boken är en praktisk handbok som vägleder och inspirerar dig i ditt arbete med att bygga upp ett e-handelsföretag. Steg för steg får du en inblick i hur du effektivt kan organisera och strukturera din verksamhet. Lättillgängliga exempel, checklistor och skärmdumpar över olika företags e-lösningar ger dig konkreta verktyg för att lyckas med din e-butik.

Framtoning – så blir du bättre på att kommunicera

Av Andrea Jovell Swensson. Förlag Informationsförlaget.

En självguidande idébok för den halva miljon människor som är chefer och ledare i Sverige, för egna företagare och för den som vill växa in i ett ledande ansvar. Budskapet är: Var tydlig och engagera, bygg värdefulla relationer och nå ett bättre resultat. Kliv fram själv istället för att bli framdragen i ljuset på andras villkor. Boken innehåller både teori, uppmaningar och praktiska övningar. 

Reklamjuridikguiden

Av: Tobias Eltell och Johan Åberg. Förlag: Liber

Reklamjuridikguiden är en praktisk guide till de vanligaste lagar och branschregler som man kommer i kontakt med vid marknadsföring. Den svarar på de frågeställningar som kan dyka upp hos annonsörer och reklambyråer när de skapar och lanserar nya reklamkampanjer.

Boken beskriver parter, branschavtal, lagar, gränsdragningar med mera. Den fungerar både som en guide och som ett uppslagsverk.

Retorikiska

Av: Camilla Eriksson. Förlag: Liber

Det här är en bok som du har nytta av när du vill påverka. Internt och externt. När du argumenterar för din sak. När du vill göra intryck på dina kunder. När du vill övertyga dina åhörare. Författaren har intervjuat en rad olika människor. Bland annat en skådespelerska, en sångcoach, en minnesforskare, två nationalekonomer, en f.d. global informationschef, en radioproducent, en medieplanerare, en copywriter och några PR-konsulter.

Supernöjda kunder och lyckliga säljare

Av: Susanne Einhorn. Förlag: Market

 Supernöjda kunder, lyckliga säljare och framgångsrik försäljning – låter det som en utopi? Det är det inte. Men vem är egentligen säljare? Hur gör man för att lyckas överträffa kundernas förväntningar – och därmed öka lönsamheten? I Susanne Einhorns nya bok får du på ett mycket konkret sätt ta del av de små stegen som skapar den stora skillnaden.

Att skriva en marknadsplan

 Av: John Westwood. Förlag: Studentlitteratur.

 En bra marknadsplan är själva kärnan i all framgångsrik affärsverksamhet, men det är ofta svårt att veta hur man tar de första stegen för att skapa en plan som är genomförbar och som kan ge de nödvändiga resultaten. Denna handbok visar steg för steg hur man formulerar en framgångsrik marknadsplan. Boken innehåller också en lång rad övningar hjälper dig att skapa din egen marknadsplan.

Professionell marknadsföring

 Av: Björn Axelsson och Henrik Agndal. Förlag: Studentlitteratur.

 Professionell marknadsföring beskriver marknadsföringens roll i företag och samhälle samt marknadsföringens olika aktörer. I boken beskrivs också hur man som marknadsförare kan tänka och agera i olika situationer, till exempel beroende på om man är verksam på företagsmarknader eller konsumentmarknader, om man marknadsför varor eller tjänster, eller om man agerar internationellt.

Sveriges 10 bästa påverkare – och knepen som gör dem oemotståndliga

Av: Magnus Widgren. Förlag: Liber

Det finns alltid några personer som höjer sig över mängden, som lyckas bättre än de flesta. Vad är deras hemlighet, varför lyckas just de så bra? Svaret är att de är betydligt mer slipade påverkare än vi andra. I den här boken får du möta Sveriges tio bästa påverkare. De representerar helt olika branscher och i förtroende avslöjar de sina bästa knep för effektiv påverkan – och framgång.

Insikter om framgångsrikt säljskap

Av: Kelly Pienitzka. Förlag: Sivart Förlag

Att sälja dig själv är den största bedriften du kan göra. Det är när en annan människa får tilltro till dig som du har en möjlighet till en bra affär. Du kan säkert lyckas en tid med olika säljknep och trix men över tiden är det din personlighet som gör dig till vinnare.

Den här boken hjälper dig till insikt om hur du ska sälja dig själv och därmed bli bättre på att göra affärer. Det handlar både om ledarskap och om säljkunskap.

Varumärket – vår viktigaste tillgång

Av: Jan Treffner. Förlag: Studentlitteratur.

Varumärken utgör en allt viktigare tillgång i våra företag - den viktigaste hävdar vissa. Varumärken påverkar oss alla i allt högre grad i vårt dagliga beslutsfattande. Att förstå hur denna påverkan sker är därmed en viktig förutsättning för att kunna utveckla ett varumärke till en tillgång och påverka varumärkets värde i rätt riktning.

E-postmarknadsföring

Av Anders Frankel. Förlag: Liber

E-postmarknadsföring är den marknadsföringskanal som ger bäst valuta för pengarna. Rätt utnyttjad kan e-postkanalen skapa goda resultat och påverka bilden av företaget rejält med små ekonomiska medel. I den här boken får du till exempel veta vilken roll e-posten kan spela i marknadsmixen och hur du kan använda e-postmarknadsföring tillsammans med sociala medier, hur du hanterar prenumerationer och bygger upp effektiva nyhetsbrev som blir lästa.

Ditt professionella rykte

Av: Per Frykman och Karin Sandin. Förlag: Roos & Tegner.

Det professionella ryktet och det personliga varumärket kan vara avgörande för en människas framgångar. I dag spenderar många företag stora summor på att skapa en god image utan att tänka på att varje verksamhet är en förlängning av medarbetarnas personliga varumärken. Ett av de hetaste arbetsområdena hos framgångsrika företag är därför att utveckla dessa sidor hos sina anställda.

Referenser – den avgörande faktorn som fördubblar din försäljning

Av: Bruce King. Förlag: Soderpalm Publishing.

Vill du hitta genvägen till massor av nya affärer? Vill du slippa kalla samtal? Vill du fördubbla din försäljning på ett enkelt och roligt sätt? Den avgörande faktorn som fördubblar din försäljning är referenser. Bruce King är en mästare på att sälja via referenser. Han har byggt sin framgångsrika säljkarriär på några enkla och mycket kraftfulla tekniker. I den här boken ger han dig sina allra bästa tips.

Allt du behöver veta om varumärken

Av: Anders Amnéus. Förlag: Liber.

Steg för steg går författaren igenom allt från vad ett varumärke är till hur du med olika byggstenar kan skapa ett varumärke som hos konsumenten får en personlig mening och betydelse. Du får också veta hur man kan vårda existerande varumärken. När du läst boken kommer du att veta varför Alien var en bra idé, men Pepsi Crystal var en dålig. Hur Arnold Schwarzenegger kunde bli guvernör i Kalifornien och hur Coca-Cola använde sitt varumärke för att förhindra konkurrens.

Jacka upp priset

Av: Karin Klerfelt. Förlag: Soderpalm Publishing.

Den här boken är för dig som har tröttnat på att tjäna för lite. Du får lära dig hur du paketerar ditt erbjudande så att det blir lätt att sälja och lätt att köpa, hur du tar betalt så att du känner dig nöjd med din affär och hur du gör det som många av oss inte vågar - jackar upp priset!
Du får handfasta råd om hur du ska tänka och exakt vad du kan säga när du möter din kund. Du får också veta hur du utformar de professionella affärsdokumenten i din säljprocess.

Digitala kampanjer

Av: Anders Häger Jönson. Förlag: Liber.

Digitala kampanjer innebär en revolution inom marknadsföringen. Plötsligt går det att driva kampanjer utan behov av stora medieinvesteringar. Allt som krävs av dig är en genuin förståelse för internet som medium, och förmågan att skapa kreativa lösningar som fångar mottagarnas intresse. Den här boken ger dig svar på alla de avgörande frågorna: Hur ser förutsättningarna ut för marknadsföring på internet? Vilka kanaler ska du satsa på för att få ut ditt budskap? Och hur planerar och genomför du en digital kampanj?

Stressfri på jobbet

Av: Stefan Ekberg. Förlag: Redaktionen.

Boken Stressfri på jobbet ger dig 218 konkreta idéer om hur du slipper jobbstressen och får mer harmoni i jobbet, samtidigt som du hinner med mer. Nyckeln är att göra många saker på ett bättre sätt – att tänka lite nytt helt enkelt. Du kan använda alla idéer direkt. Konkret och handlingskraftigt är nyckelorden.

Lösningsförsäljning - framgång eller fiasko. Eller hur man säljer svaret på ett problem

Av: Jens Edgren. Förlag: Brainstation förlag

Kartan för hur man säljer komplexa lösningar har ändrats dramatiskt de senaste åren. Kundernas makt har stärkts via internet - samtidigt har lösningarna blivit allt mer komplexa.
Hur skall man driva sina affärer för att nå säkra avslut i stark konkurrens? Hur skall man kunna skapa tillförlitliga säljprognoser, kvartal efter kvartal? Hur skall man leda säljkåren för att kunna nå budget? Bokens mål är att ge dig som läsare ett recept på hur du kan lyckas skapa framgång i din komplexa försäljning och hitta ett ledarskap som lyfter hela säljorganisationen.

Retorik i tiden : 23 historiska recept för framgång

 Av: Göran Hägg. Förlag: Norstedts.

 Retorik i tiden är både en historiebok och en handbok. Exemplen börjar i antiken med bland annat Ciceros försvar för en misstänkt giftmördare och Jesus Bergspredikan, och sträcker sig fram till kung Carl XVI Gustafs tsunamital och Barack Obamas accepterande av nomineringen till president. Urvalet är gjort utifrån vad talen verkligen åstadkommit, hur de har fungerat. På vägen får vi också veta en hel del om mediala förhållanden och hur villkoren för framförandet styrt anförandets utformning och vad man kan lära av det.

Bestseller

 Av: Ann Olrin och Peter Paunovic. Förlag: Kalla Kulor Förlag.

Vårt förhållande till försäljning är ambivalent. Vi hatar telefonsäljare som stör oss i middagsron, men finner oss älska den där trevliga expediten som sålde på oss ett par dyrare skor än vad vi hade tänkt oss. Varför är det så? Boken Bestseller är en kortfattad och konkret handbok som vänder sig till alla eftersom alla någon gång hamnar i en säljsituation eller kommer i kontakt med säljare. Läs om säljprocessen och intervjuer med alltifrån läkare till vice vd för telekombolaget 3.

Reklam

Av: Sara Rosengren och Henrik Sjödin. Förlag: Liber.

De senaste tjugo åren har utbudet av reklam fördubblats. Traditionella massmedier får konkurrens av nya kanaler som nischade webbplatser och sociala medier. Evenemang, sponsring och produktplacering blir allt vanligare. Dagens marknadsförare måste kunna sätta den egna kommunikationen i ett större sammanhang eftersom den påverkar inte bara det egna företaget utan också människors vardag och samhället i stort. Författarna vill med denna bok ge verktyg för att förstå och hantera dagens och morgondagens reklam.

 Fördubbla din omsättning

 Av: Åsa Plesner. Förlag: Liber.

Kanske är du en av de drygt 100 000 svenskar som det senaste året har startat ett företag och som behöver hjälp med att få fart på verksamheten? Boken vänder sig till dig som är frilansare eller småföretagare, kanske inom tjänste- eller handelssektorn. Enligt författaren är det en myt att alla småföretag måste ha ett antal hundår innan de blir lönsamma. Hon ger konkreta verktyg för att nå snabba resultat och tips om hur man kan skapa nya vanor som gör att företaget utvecklas på lång sikt.

E-handel

Av: Daniel Lantz. Förlag: Liber.

Har du nyss startat ett e-handelsföretag eller funderar du på att göra det? Har du en fysisk butik som du vill komplettera med en e-butik? Vill du vidareutveckla och förbättra en etablerad e-butik? E-handel – så driver och utvecklar du den är en praktisk handbok om hur man bygger upp ett e-handelsföretag. I boken finns exempel, checklistor och skärmdumpar över olika företags e-lösningar. Steg för steg får du en inblick i hur du kan organisera och strukturera din verksamhet.

Konsten att småprata

Av: Thomas Nilsson. Förlag: Ego förlag.

Småprat är viktigt för att bygga relationer både privat och på jobbet. Som säljare och marknadsförare har man mycket att vinna på att kommunicera bättre. Boken hjälper dig att bli bekväm på nätverksmötet, hos kunden, på festen eller när du träffar ytligt bekanta på gatan som du vill prata närmare med. Du får bland annat tips om småpratandets konst, samtalsteknik och om att hantera jobbiga situationer och jobbiga typer.

Vad har du på gång – egentligen?

Av: Per Lange. Förlag: Söderpalm Publishing.

 Bara för att mötet var trevligt och personkemin stämde, så betyder inte det att du kommer att få sälja.
Vad har du på gång - egentligen? Författaren och säljinspiratören Per Lange vill med boken hjälpa dig att hålla försäljningen på en konstant hög nivå, sälja mer effektivt och få ut maximalt av det arbete du utför. I boken får du också läsa om kufen på bensinmacken, vd:n som hellre kallar sig för säljare och den hemlösa mannen i Los Angeles som blev årets entreprenör.

 100 trender - din guide till framtiden

 Av: Per Siljerud. Förlag: Liber.

 Vår omvärld förändras i ett allt snabbare tempo. På osäkra grunder ska viktiga beslut fattas i såväl privatliv som arbetsliv. Författarens ambition är att skapa sammanhang i vår snabbföränderliga värld och hjälpa dig att navigera i en omgivning där de gamla kartorna inte längre är tillförlitliga. 100 viktiga trender inom tio centrala områden beskrivs genom observationer, statistik och tankeväckande slutsatser om hur vår värld förändras.

Marknadsföring i verkligheten

 Av Henrik Uggla. Förlag: Studentlitteratur.

Utifrån ett antal marknadsföringscase beskriver boken olika marknadsförings- och varumärkesproblem. Boken bygger uteslutande på marknadsföring och marknadsaktiviteter som har inträffat. Några exempel är Boxer, Facebook och hitta.se. Dessa case diskuteras och tolkas med hjälp av centrala marknadsföringsbegrepp och modeller. Henrik Uggla är forskare vid KTH och expert på varumärkesstrategier.

54 steg som får ditt företag att växa snabbare

 Av: Stefan Ekberg. Förlag: Redaktionen.

I boken får du konkreta tips för att få ditt företag att växa snabbare. Boken visar dig steg för steg både hur du utvecklar det du redan har och hur du tar dig in på nya områden. Bokens olika delar handlar om: Hur du snabbt skaffar det som krävs. Praktisk planering och strategi. Förbättra försäljning och marknadsföring. Väx med personalen. Väx med hjälp av andra. Väx genom att ta ännu större kliv.


Krönikor

"Se till att synas 
där kunderna är"

Krönika av Mats Gustafsson

Nya böcker

Här hittar du de senast böckerna om försäljning och marknadsföring.

Säljcoachen

"Stick ut med
din presentation "

Behöver du inspiration i jobbet? Säljcoachen Stefan Ekberg ger dig värdefulla råd.

Karriär

"Bli trainee och ta
en genväg til toppen"

Våra karriärcoacher, som är specialister på försäljning, hjälper dig att komma vidare i karriären.

Läs tidningen Säljaren digitalt som pdf

Tipsa och tyck till

Vad vill du läsa om i Säljaren?
Tipsa redaktionen.

Säljarnas

Säljaren ges ut av yrkesförbundet Säljarnas. Tidningen har en fri och självständig roll inom förbundet.