Prylar och presenter

2013-12-06
Hetast är alla tillbehör till mobiltelefonen. Populär under vintersäsongen är också den pålitliga isskrapan. Forskningen visar att giveaways ökar försäljningen. Men hur väljer man rätt present?

Text: Carina Järvenhag

Så här års råder högtryck för giveaways. Företag ger presenter såväl till sina egna anställda som till kunder. Giveaways används även på event av alla de slag, från interna kickoffer till utställningar och mässor.

Stefan Magnusson, vd för Alltryck Sverige, berättar att de har cirka 50 000 olika reklamprodukter att välja bland i sin katalog.

– Branschen växer stadigt och nu är det högsäsong ända fram till jul. En tydlig trend är att det bara blir fler och fler produkter att välja bland, säger han.

Syftet är med giveaways, eller presentreklam, är förstås att uppmuntra eller påverka mottagaren att köpa företagets varor eller tjänster. De används också som ett medel för att synas och stärka varumärket.

Inom marknadsföring och försäljning är det i dag nästan lika vanligt att ge bort prylar som att dela ut sitt visitkort.

– Vilken giveaway man väljer beror förstår på säsong och på målgruppen. Isskrapan är en klassiker, likaså paraplyer och sportdrycksflaskor som fungerar bra året om. Godis köper förstås många så här i jultider. Hett är också alla slags tillbehör till mobiltelefoner. Något lite mer otippat är att plåster med egen logga säljer väldigt bra.

Alltryck satsar även på en katalog med enbart ekologiska giveaways. Enligt Stefan Magnusson är många företag intresserade, även om inte alla till slut väljer ur det sortimentet.

– Det blir några tior dyrare med ekologiska produkter eftersom de tillverkas i mindre upplagor. Oftast är det större företag som satsar på det, eller mindre företag som har profilerat sig mot ekologisk produktion. Men jag är övertygad om att det kommer att slå igenom på allvar inom den närmaste framtiden.

Giveaways började bli vanliga för cirka 20 år sedan. Med sina 19 år i branschen har Mikael Andersson, vd och ägare till Mickson Företagsreklam, varit med ända från början.

– Jag började sälja t-shirts med tryck i mitten av 1990-talet. Branschen har utvecklats enormt sedan dess. Det finns ett helt annat utbud av grejer i dag. Aktörerna har blivit mycket mer seriösa och kvaliteten på produkterna är bättre, säger han.

Trogna storsäljare är pennor, reflexer, isskrapor, paraplyer och USB-minnen. Allra populärast just nu är prylar till mobiltelefonen och/eller joggingturen.

– Man måste tänka på att produkten i sig har ett budskap. Det är alltid bra om den har någon koppling till din egen bransch och sedan måste man förstås tänka på vem mottagaren är, säger Mikael Andersson.

Om han själv får välja tar han gärna emot en designad kaffemugg.

– Det är både trevligt och användbart. Från mitt perspektiv är det alltid roligt när kunderna vill ha något eget och specialdesignat, till exempel en t-shirt som har fått en specialbehandling för att göra den extra mjuk.

Men vilken funktion fyller egentligen giveaways? Margareta Friman, professor vid Karlstads universitet, forskar i ämnet konsumentpsykologi.

– En giveaway kan användas för att stärka en redan positiv attityd eller för att öka köpfrekvensen. Det kan handla om att du skickar ett paraply eller en reflex med en logga på till dina kunder, eller att du adderar »en på köpet« i olika erbjudanden.

Marknaden i Sverige för presentreklam omsätter omkring tio miljoner kronor årligen. För att en giveaway ska fylla sin funktion menar Margareta Friman att de måste kombineras på rätt sätt med de produkter eller tjänster som man vill sälja.

– Använd inte en jättebillig giveaway för att sälja en dyr produkt. Generellt ska man också undvika att lägga ihop saker som inte passar ihop med varandra. Om man buntar ihop erbjudanden så ska man välja produkter från samma produktkategori (godis med godis) eller produkter som relaterar till samma funktion (cykel och cykelpump). Samma sak gäller om du vill sälja tjänster med hjälp av en giveaway. Inställningen till »matkassen« stärks kanske bäst med gratis recept eller en fin slev.

Forskningen visar att giveaways faktiskt påverkar kundernas bedömning av kvalitet och attraktivitet och att sannolikheten för ett köp ökar.

När en giveaway adderas till ett erbjudande nappar kunden trots att han eller hon inte har haft någon intention att köpa fler saker från början. Det är mer svårbedömt i vilken grad giveaways får kunder att köpa även andra varor eller tjänster.

– Trenden med giveways verkar inte minska. Säljare tror tydligen på konceptet. Ett allmänt råd är att testa och prova ut erbjudanden noga. Om man vill skapa vinst eller framgång måste man ta resultaten på allvar och inte bara »föra ihop« produkter hur som helst, säger Margareta Friman.


Krönikor

"Se till att synas 
där kunderna är"

Krönika av Mats Gustafsson

Nya böcker

Här hittar du de senast böckerna om försäljning och marknadsföring.

Säljcoachen

"Stick ut med
din presentation "

Behöver du inspiration i jobbet? Säljcoachen Stefan Ekberg ger dig värdefulla råd.

Karriär

"Bli trainee och ta
en genväg til toppen"

Våra karriärcoacher, som är specialister på försäljning, hjälper dig att komma vidare i karriären.

Läs tidningen Säljaren digitalt som pdf

Tipsa och tyck till

Vad vill du läsa om i Säljaren?
Tipsa redaktionen.

Säljarnas

Säljaren ges ut av yrkesförbundet Säljarnas. Tidningen har en fri och självständig roll inom förbundet.