Julen är kanske världens bästa säljare

2013-12-06

Krönika av Tomas Bacoccoli

Jordens största högtid är här. De vackra berättelsernas och försäljningsrekordens högtid. Men det började som något religiöst, eller? Familjernas kärleksfulla sammankomster, bråk och stress, mat och dryck, tv och vila. Ja, och så presenterna förstås. Jultomten och Jesus i maskopi. Något för alla. Inget Twitter, Instagram eller Tumblr kan ändra på det. Julen är vad den är. Helt oemotståndlig. Och på det sättet är kanske just julen världens bästa säljare.

Men medan julen fortsätter vara vad den varit så förändras allt annat. Hälften av alla tvååringar i Sverige är tydligen »uppkopplade«, Facebook är gammalt, usparnas tid är förbi och dagens köpare ser igenom »säljkonceptet«. Vi har redan sett det där, tänker de. Ni borde säga till era utbildare att komma med något nytt, vill de säga. Något som biter tag i vår nyfikenhet och som får oss att vilja lägga örat mot rälsen. Och lyssna.

För vi människor tycker om att få höra en bra story. Det är biologiskt inbyggt i oss. Och vi älskar när den berättas av en passionerad människa.

Al Gore är känd som en passionerad kille. När han kandiderade mot George Bush i världens största säljtävling hade han smashläge. Och missade. Ekonomin var på topp, han hade överlägset mer erfarenhet av både inrikes- och utrikespolitik och dessutom var det allmänt känt att Bush den yngre inte var världens smartaste direkt. Men Gore förlorade. Vad hände, tänkte världen. Det som hände var att han saknade en story. Något att hänga upp alla sina fina egenskaper på. Al Gore blev aldrig president, men han växte med sitt misslyckande och 2007 kunde han inkassera en Oscar, en Emmy och till och med Nobels Fredspris. Varför? Jo, han hade hittat en story. Den hette »Växthuseffekten«. Och när man har en story som säljare, då kan man flytta berg och åstadkomma det som alla säljare drömmer om: förändring. Den mobilisering Al Gore startade saknar motstycke och pågår än i dag, i företagsledningar och i hem över hela jordklotet. På så sätt var han kanske världens bästa säljare just det året.

Säljare och marknadsförare behöver en story. För det är den som föder passionen. I organisationen och i individen. Inifrån och ut. Den är bolagets »varför«, passion och kultur och får alla att prata samma språk. Som säljare och ansiktet utåt är det din skyldighet att be om den (eller be om att få vara med att skapa den). Och nöj dig inte med något halvdant. Utgå alltid ifrån att köparna är smarta, fina människor som förtjänar en intressant berättelse. Kan du sedan leverera den på ett passionerat sätt, ja då blir du ju oemotståndlig och – vem vet – kanske världens bästa säljare 2014?

1843 skrev Charles Dickens en bok som skulle komma att förändra hur vi ser på veckorna innan nyårsafton. Den heter En Julsaga (eller En Spökhistoria vid jul) och sägs ha satt rejäl fart på julfirandet och presentköpandet i Europa och USA. Så om du trott att julen är en religiös familjetradition, som i sin tur blivit en kommersiell högtid, så är det i själva verket kanske tvärtom. Det var en kommersiell idé som byggde på kärlek, förlåtande och gemenskap, som utvecklades till något religiöst. Kyrkan sägs dessutom ha varit måttligt road av julen till en början, eftersom den tyckte att Jesus banaliserades i firandet.

Det var helt enkelt någon som hade en story. Och i sådana fall är kanske Charles Dickens världens bästa säljare, genom alla tider. Eller så är det helt enkelt så att det är världens bästa story, för tillfället, som också är världens bästa säljare. Just nu. Kanske. God jul.

Tomas Bacoccoli är föreläsare och konsult i presentationsteknik och »storytelling« (i ord och handling).


Krönikor

"Se till att synas 
där kunderna är"

Krönika av Mats Gustafsson

Nya böcker

Här hittar du de senast böckerna om försäljning och marknadsföring.

Säljcoachen

"Stick ut med
din presentation "

Behöver du inspiration i jobbet? Säljcoachen Stefan Ekberg ger dig värdefulla råd.

Karriär

"Bli trainee och ta
en genväg til toppen"

Våra karriärcoacher, som är specialister på försäljning, hjälper dig att komma vidare i karriären.

Läs tidningen Säljaren digitalt som pdf

Tipsa och tyck till

Vad vill du läsa om i Säljaren?
Tipsa redaktionen.

Säljarnas

Säljaren ges ut av yrkesförbundet Säljarnas. Tidningen har en fri och självständig roll inom förbundet.